dimarts, de febrer 25, 2020

CRÒNICA SESSIÓ MESA GENERAL DE NEGOCIACIÓ (19-02-2020)

Els temes tractats han estat els següents:


CONSTITUCIÓ MESA SECTORIAL COMISSIÓ D’IGUALTAT

A proposta de la presidència del Comitè Unitari de Personal es va aprovar per  unanimitat la creació de la sectorial “Comissió d’Igualtat” que ha de servir per abordar el treball sobre el Pla d’Igualtat que s’ha de gestar durant el 2020 per tal que aquest guanyi efectivitat a partir de l’any 2021.
Aquesta sectorial de la Comissió d’Igualtat neix amb el propòsit d’incorporar al debat, no només agents polítics i sindicals, sinó tots aquells i aquelles professionals que poden aportar coneixement en l’elaboració, aprovació i seguiment d’un nou Pla d’Igualtat per l’Ajuntament de Premià de Mar que sigui útil per assolir finalment l’objectiu de la igualtat d’oportunitats entre dones i homes en l’àmbit laboral en el cas de la nostra corporació.
POSICIONAMENT UGT SERVEIS EXTRAORDINARIS POLICIA LOCAL

El sindicat UGT va fer arribar a la resta de sindicats el resultat d’una assemblea convocada a la Policia Local per tractar temes retributius vinculats a les condicions de jornada. Segons l’acta corresponent els assistents a l’assemblea van decidir no fer serveis extraordinaris fins que no hi hagués un acord satisfactori, bàsicament referit al reconeixement de la nocturnitat.

Des de CCOO vam manifestar que la convocatòria de l’assemblea no havia respectat les formalitats que se segueixen en aquests casos de tractar-ho prèviament en el Comitè Unitari de Personal, cosa que va admetre el mateix sindicat d’UGT.

Cal recordar com ha estat fins ara el procés d’aquesta reivindicació:

1. El sindicat UGT va presentar al Comitè Unitari de Personal el 6 de maig de 2019 una proposta de millora retributiva de condicions de jornada, si bé per part del mateix sindicat d’UGT al Comitè Unitari ja es venia plantejant des del mes de gener.

2. Arran d’aquesta proposta el Comitè Unitari va debatre i per part de la resta de sindicats es van presentar esmenes a la proposta per tal que el sindicat proposant les transaccions i refés el document. Les esmenes per part de CCOO van consistir en introduir una revisió dels imports i un sistema de progressió segons el qual el preu per dia augmentés en funció del nombre dels dies setmanal en que tenien lloc  aquestes situacions. Des de CCOO no havíem portat amb anterioritat aquest tema a debat perquè enteníem que obria la negociació de l’Acord de Matèries Comunes i això requeria no només el consens de tots els sindicats sinó també l’existència d’oportunitat per fer-ho ja que també cal modificar l’Acord en altres aspectes importants.

3. El document amb el text refós el van tornar a portar els delegats d’UGT per ser aprovat al Comitè Unitari de Personal el 02-10-2019 (sis mesos després de la primera presentació). El 13 de novembre de 2019 el Comitè encara estava deliberant sobre la proposta.

4. Finalment s’introdueix aquest tema a la Mesa General en la sessió del 27-11-2019 i no com una proposta d’acord sinó com un document  a estudiar per l’ajuntament. En el debat es fa referència exclusiva a la nocturnitat sense tenir com a referència les altres modalitats de jornada.

5. El mes següent, l’11 de desembre de 2019 UGT demana com està el tema i la cap de RRHH exposa que ha fet una comparativa que treu com a conclusió que la policia local, al marge del complement de nocturnitat està retributivament per sobre de la mitjana del grups de municipis de referència. Sempre el debat gira al voltant de la nocturnitat, no de les altres condicions de jornada.

6. En la sessió del 22 de gener, l’ajuntament va insistir en els seus arguments de veure la retribució de la policia local com un conjunt i CCOO va introduir el tema de la resta del personal que també està afectat per condicions de jornada i que no està apareixent en el debat (consultar l’acta). En aquella mateixa sessió les dues parts es comprometen a establir un calendari per tractar la modificació de les condicions de jornada (s’entén que partint de la base del document que UGT va fer arribar el dia 27-11-2019 al govern previ consens amb la resta de sindicats).


Conclusions i posicionament de CCOO:
1. El nostre posicionament és respectar els acords adoptats fins ara, per tant , dissenyar a partir de la proposta presentada el 27-11-2019 a la Mesa General, consensuada per tots els sindicats, un calendari d’actuacions d’acord amb el que es va acordar per aquest òrgan negociador el passat mes de gener.
2. La prioritat en el tractament d’aquesta qüestió en la Mesa General s’ha de decidir de comú acord entre totes les parts. Per CCOO el prioritari és abordar l’organització i el col·lapse que es viu en molts departaments que està afectant la salut de treballadors i treballadores que en pateixen les conseqüències. En aquest sentit hem denunciat reiteradament la manca de personal, la fragilitat de l’estructura massa depenent de persones del Pla d’Ocupació, i uns circuïts administratius i uns sistemes de treball i de relació entre departaments que condueixen a la ineficàcia i a la disminució de la qualitat en el servei públic.
3. També estem compromesos, lògicament, en la recuperació progressiva del poder adquisitiu per exemple proposant i negociant un nou sistema de productivitat a la qual des de CCOO també convidem a treballar a UGT i a la CGT i que afecten no només un sector sinó també a la resta de col·lectius.
4. Estem d’acord amb la determinació de no fer hores extres però no com un mètode de millora retributiva de la nocturnitat, sinó com una decisió de tota la plantilla i no només de la policia local com a denúncia de la situació exposada en el punt 2. Segons el protocol d’hores extraordinàries aprovat pel mateix ajuntament les hores extres tenen un caràcter excepcional. L’ajuntament, però, n’està fent un recurs sistemàtic davant l’evidència de la manca de plantilla, de la mateixa manera que abusa dels plans d’ocupació, quan el que hauria de fer és organitzar bé els recursos de que disposa i renunciar a oferir serveis que no té la capacitat de prestar a la població i que augmenten la pressió sobre el treballador/a fins a fer-la insuportable o bé utilitzar mètodes d’organització paral·lels que desafien la lògica competencial sustentant parcialment, com és el cas la prestació d’aquests serveis extraordinaris, sobre la voluntarietat de la plantilla.
4. CCOO estarem sempre en la defensa dels interessos generals dels treballadors i treballadores de l’ajuntament amb independència del departament on prestin els serveis, així doncs, atendrem i fomentarem aquelles reivindicacions que responguin a un criteri de justícia i de reparació. Per nosaltres és indestriable el tractament de TOTES les condicions de jornada afavorint principalment la revisió d’aquelles que tenen un caràcter més transversal.
A la Mesa General de Negociació des de CCOO vam proposar (i es va assumir) que per a l’establiment de les prioritats en la negociació i s’atenguin en primer lloc aquelles propostes que ja s’han formulat per escrit des del Comitè Unitari de Personal com és el cas de la proposta de millora retributiva per condicions de jornada. Així doncs, confiem que aquest tema sigui abordat de manera imminent, bàsicament perquè l’ajuntament té una proposta sobre la taula des del 27 de novembre de 2019 sobre la qual esperem contrapropostes.

PROPOSTA SINDICAL MODIFICACIÓ D’ORGANIGRAMA: TÈCNIC/A DE SALUT PÚBLICA, TÈCNIC/A ENCARREGAT/DA DE BRIGADA i CAPATÀS DE BRIGADA DE JARDINERIA

Els sindicats hem posat sobre la taula la situació de les fitxes de lloc de treball de Tècnic/a de Salut Pública i de Tècnic/a encarregat/da de la brigada d’obres per tal que l’ajuntament reflexioni sobre la necessitat de procedir a modificacions de l’organigrama atès que les seves tasques actuals, tal i com ja s’ha constatat a la Comissió de Garanties no tenen una identificació lògica amb el lloc que ocupen en l’organització. Cal recordar en aquest sentit que la organització és una atribució exclusiva del govern municipal no sotmesa a negociació.
També es va recordar la proposta efectuada en sessions anteriors sobre la conveniència de crear un lloc de capatàs a la brigada de jardineria.

SEGUIMENT DADES D’ABSENTISME: GUIA DE CONTROL DE L’ABSENTISME

A petició de l’ajuntament es va incorporar aquesta informació a l’ordre del dia de la mesa per fer saber que s’ha editat una guia per part de la Diputació de Barcelona que faran arribar als sindicats i que serem convocats a una primera trobada per parlar-ne. Actualment els índexs d’absentisme al nostre ajuntament es mantenen en un percentatge raonable, tot i així, a partir de la complementació al 100% de les situacions de baixa govern i sindicats ens vam emplaçar a treballar en un pla de reducció de l’absentisme, ja que així ho establia la mateixa norma que permetia la complementació.

SEGUIMENT PRODUCTIVITAT 2020

L’ajuntament informa que es tancarà el càlcul aquesta setmana i que es preveu el seu abonament en les condicions ordinàries el proper mes de març. També que en endavant intentarà ajustar-se a l’articulat de l’Acord de Matèries Comunes quant a procediment i terminis.

PROPOSTA PLA DE COMUNICACIÓ INTERNA

L’ajuntament informa que s’està treballant en un pla conjunt de comunicació entre el departament de comunicació i Recursos Humans elaborant una metodologia que es nodrirà inicialment d’una enquesta per saber l’opinió de la plantilla. Una vegada es reculli la informació es posarà en coneixement dels sindicats.

TRASLLAT A CA L’ESCODA

Es preveu un trasllat gradual dels serveis. En primer lloc es farà el trasllat la primera setmana de març dels serveis d’Informàtica i Serveis Territorials. Es treballarà i supervisarà en el Consell de Coordinació el calendari real del trasllat pel qual s’han contractat els serveis d’una empresa especialitzada.

PRESSUPOST 2020

Des de CCOO hem preguntat a l’Alcalde com estan les negociacions del pressupost 2020, qüestió a la que contesta que no hi ha cap novetat i que continuen havent dificultats.

Cal recordar que estem en pressupostos prorrogats des de 2018 i des de CCOO observem amb gran preocupació els efectes negatius que la manca d’entesa política pot comportar sobre  els drets dels treballadors i treballadores, al marge de les dificultats operatives del dia a dia.

AUGMENT DEL 2% DE LES RETRIBUCIONS PEL 2020

També hem preguntat sobre l’aplicació del 2% d’augment de les retribucions al personal municipal. Se’ns assegura que s’està treballant perquè l’augment es vegi reflectit en la nòmina del mes de març, si bé no descarten que es produeixi a l’abril, això si, amb caràcter retroactiu a 1 de gener.

Tot plegat és conseqüència de les modificacions pressupostàries que cal efectuar en no disposar d’un pressupost per aquest 2020 i haver de treballar amb el prorrogat.

Tots aquells acords sobre actualitzacions retributives ja pactats amb l’ajuntament estaran subordinats temporalment a aquestes modificacions pressupostàries.

ABSORCIÓ PRODUCTIVITAT “ASSOLIMENT ALTRES TASQUES”

Per tercera vegada els sindicats hem portat a la Mesa General de Negociació l’incompliment per part de l’ajuntament dels acords del mes d’octubre de 2017 sobre absorció de determinades productivitats que s’estan abonant sota el concepte “assoliment altres tasques” i que manté el pagament de quantitats arbitràries que ja han d’estar integrades en els respectius complements específics. També hem denunciat que el decret nòmina que se’ns ha fet arribar del darrer mes de gener encara genera més confusió i no permet discriminar les causes que donen lloc a la percepció d’aquests complements.

dimarts, de febrer 11, 2020

PRESENTACIÓ DE L'ESTUDI SOBRE EL DIMENSIONAMENT DE PLANTILLA


El 5 de febrer es va presentar al Comitè Unitari de Personal l'estudi del dimensionament de plantilla que efectuarà personal tècnic designat per la Diputació de Barcelona, a partir del proper mes de març. Es tracta d'un estudi el plantejament del qual és molt aproximat al que va endegar CCOO fa uns mesos, si bé amb una perspectiva tècnica i professional que pot donar una visió ampliada de la que des del nostre sindicat és una evidència palmària: la insuficiència de l'actual plantilla i  la precarització de l'estructura en base a la utilització abusiva dels plans d'ocupació.

L'estudi s'efectuarà amb dades comparatives amb altres municipis de similars característiques i integrarà tots els departaments de l'ajuntament. Les conclusions, no oferiran una anàlisi acurada de les càrregues de treball (no es tracta d'un estudi de càrregues que és el que nosaltres des de CCOO hem reclamat sistemàticament) però proveiran de la informació necessària per tal que l'ajuntament adopti les mesures que calguin. Cal no oblidar la pressió amb la que operen determinats departaments de l'ajuntament que innegablement és un factor de risc per la salut dels mateixos/es treballadors/es.

PLA D'IGUALTAT

A la Comissió del seguiment del Pla d'igualtat, els dies 24 gener i 4 febrer 2020, respectivament, s'han tractat aquests temes:
Explicació de l'actual Pla d'Igualtat i de les novetats en l'adaptació al RDL 6/2019 del Pla d'Igualtat entre homes i dones, amb data límit el 7 març de 2020, fent-se una pròrroga de l'actual, amb el compromís de crear-ne un de nou per al 2021. 
Es designarà la Comissió Interna d'Igualtat formulant la proposta d'utilitzar una mesa sectorial per no crear més comissions que assumirà les funcions que es determinin en el si de la Mesa General de Negociació.
Es farà una nova diagnosi de cara al proper Pla d'Igualtat al 2021, amb les següents polítiques:
1.- Polítiques d'igualtat d'oportunitats
2.- Polítiques d'impacte en la societat
3.- Revisió de comunicació, imatge i llenguatge inclusiu (adreçat a tota la plantilla on es farà formació a tota la plantilla).
Des de CCOO tenim propostes en la via de la conciliació de la vida personal i laboral com la possibilitat de comptatge en hores enlloc de dies (en el cas dels assumptes propis) donant mes flexibilitat a les persones treballadores i la posada en marxa d'una experiència pilot de treball a distància la viabilitat de la qual es debatrà en el si de la comissió d'igualtat.
Respecte a l'assetjament, actituds sexistes i percepció de discriminació, es proposa designar uns referents on es pugui adreçar el personal per fer consultes. Tot i això, també s'hauria d'actualitzar el protocol d'actuació per a situacions d'assetjament moral, sexual o psicològic.
La Comissió d'Igualtat es reunirà un cop al mes.