dimarts, de març 15, 2016

LA LLEI DE TRANSPARÈNCIA DEMOCRATITZA L’ADMINISTRACIÓ I ENS OBLIGA COM A TREBALLADORS/ES A UNA MILLOR GESTIÓ DE LA INFORMACIÓ

L’1 de gener de 2016 va entrar en vigor, pel que fa a les administracions locals, la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. La nova regulació modifica substancialment el règim actual fins al punt de convertir aquest accés en un veritable dret subjectiu que tenen totes les persones d’accedir a la informació pública i destaca el sistema de garanties que s’estableix. 

Davant el règim ordinari dels recursos administratius, la Llei ha optat per un procediment ad hoc de reclamació, que es basa en la creació d’un òrgan independent i professionalitzat, la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública, que serà l’encarregat de resoldre els conflictes. 
Els límits aplicables a les obligacions de transparència són els mateixos que el títol III estableix per al dret d’accés a la informació pública, especialment els relatius a la protecció de dades de caràcter personal i la seguretat pública. El principi de transparència s’ha d’interpretar i aplicar en tots els casos de manera preferent. 

La llei ens afecta….i molt. 

Quan hom presenta una sol.licitud, (no cal acreditar cap mena d’interès legítim ni motivació) s’ha de notificar al sol·licitant la recepció de la sol·licitud indicant el dia de recepció, l’òrgan responsable de resoldre-la, la data màxima per a resoldre i la persona responsable de la tramitació. Aquest és un canvi substancial perquè personalitza en l’empleat públic la responsabilitat legal sobre la gestió de la sol·licitud. 

Les sol·licituds d’accés a la informació pública s’han de resoldre en el termini d’un mes, a comptar del dia següent a la recepció de la sol·licitud. La sol.licitud s’entén estimada si l’Administració no resol i notifica en el termini establert, llevat que una norma amb rang de llei estableixi un efecte desestimatori. 

La llei preveu un règim sancionador. Els alts càrrecs i el personal al servei de l’ajuntament de Premià de Mar als quals sigui imputable una acció o omissió tipificada com a infracció, se’ls pot aplicar el procediment sancionador que estableix la legislació sobre règim jurídic i procediment aplicable a les administracions públiques. 

Per saber més concretament els continguts de la llei així com les matèries objecte d’informació podeu consultar: 


Creiem que davant la transcendència d’aquesta nova llei l’ajuntament ha d’organitzar AMB URGÈNCIA sessions formatives a la plantilla municipal per inferir seguretat en la seva feina i una bona gestió en la satisfacció del dret de la ciutadania en l’accés a la informació.