Un informe elaborat per l’ajuntament a petició del Comitè Unitari dóna explicacions defugint continguts jurídics
A finals de 2015 els sindicats van demanar accés a l’expedient de nòmina en relació a uns pagaments recurrents en concepte d’hores extres de 1.502€ trimestrals a una mateixa persona. En comprovar que en l’expedient no hi havia tota la documentació necessària, el 8 de gener van reclamar els informes de Recursos Humans i d’Intervenció. Un cop rebuts els documents, aquests en cap cas justificaven la necessitat dels serveis extraordinaris, tot i que deixaven constància d’una transferència de fons de la Mancomunitat per afrontar-los.
El 31 de març el Comitè Unitari, per unanimitat de tots els sindicats, va presentar un escrit al Registre General posant en evidència la possible vulneració de l’article 105.2 de l’Acord de Matèries Comunes per superar les 80h anuals i incomplir la rotativitat, així com també del “Protocol d’hores extraordinàries”(Decret d’Alcaldia 278/2015). En el mateix informe es demana a l’Alcalde mesures per a respectar els acords i la normativa vigent.
En no rebre resposta i comprovant que en el Decret d’Alcaldia 525/2016 es tornava a abonar la mateixa quantitat (1.502€), aquesta vegada en concepte de productivitat, l’1 de juliol el Comitè Unitari va presentar un nou escrit al registre preguntant a l’Alcalde quines actuacions havia dut a terme, i recordant que la determinació i aplicació de les retribucions complementàries dels funcionaris és matèria de negociació.
Prèvia sol.licitud d’un informe jurídic per part del Comitè Unitari, el mes d’agost ens és lliurat un document que, lluny de recollir arguments jurídics, presenta un catàleg de raons per justificar que s’ha hagut de fer front a la gestió administrativa de la deixalleria amb personal propi. La realitat és que aquesta gestió correspon a la Mancomunitat segons l’article 20.1 dels seus estatuts. A més, en el mateix informe l’ajuntament reconeix que l’abonament dels imports transferits es realitza directament de l’aplicació de l’ingrés en concepte de productivitat invocant un acord de Ple del 15-06-2016.
En definitiva, de tot això podem deduir que l’ajuntament està pagant a uns treballadors públics una productivitat que ha decidit unilateralment sense negociació amb els sindicats, com exigeix l’EBEP (art.37), per fer una feina externa a l’ajuntament i que hauria de ser prestada per personal de la Mancomunitat, la qual, en els seus estatuts preveu disposar de plantilla pròpia per assumir-ho. Entenem que de vegades cal prendre decisions urgents, però en cap cas les mesures s’han de perpetuar en el temps i no han d’ignorar els acords amb la part social ni els protocols d’actuació als que estem sotmesos tots els empleats municipals.