Us informem que a data 26 de maig de 2020, en el sí de la Mesa General de Negociació s'ha acordat el següent Acord:
Acord de la Mesa General de Negociació de matèries comunes de l’Ajuntament de Premià de Mar sobre l’aprovació del Protocol mitjançant el qual s’estableixen criteris i mesures organitzatives, de prevenció i de protecció per a la represa de les activitats a l’Ajuntament de Premià de Mar amb caràcter general en el procés de desescalada del confinament provocat per la COVID-19.
0. Antecedents i context
Des del passat mes de març estem davant d’una situació excepcional d’emergència sanitària causada pel COVID 19, que requereix l’establiment d’uns criteris generals en la seva desescalada, per a un retorn gradual i segur a una plena activitat laboral.
La situació d’emergència sanitària produïda ha provocat la paralització de bona part de l’activitat i dels serveis municipals. A mesura que la situació es vagi superant, caldrà anar adoptant les mesures necessàries perquè el retorn al treball presencial es realitzi de forma gradual i amb tots els requeriments preventius i de seguretat.
Les presents instruccions tenen com a objectiu determinar els criteris generals de com s’ha de produir aquest retorn al treball, tot restant supeditades a allò que estableixin les autoritats sanitàries tant pel que fa a mesures de salut laboral com de reobertura dels diferents serveis i equipaments municipals.
1. Objectius del Protocol
Aquest Protocol ha de permetre que l’Ajuntament de Premià de Mar pugui garantir la continuïtat de les seves activitats en l’escenari en el qual ens trobem, i té per objecte servir de marc general en la reincorporació gradual i asimètrica del personal municipal als centres de treball de manera presencial, tenint en compte que han de ser interpretades en base a les característiques de cada servei i instal·lació municipal i, sobre tot, al marc normatiu establert per les autoritats sanitàries i el procés de transició cap a una nova normalitat.
A mesura que la normativa i la situació permeti la reactivació d’activitats i instal·lacions municipals, els responsables de cada servei , tenint en compte l’annex que recull les mesures de prevenció i els criteris establerts en aquest document, hauran de concretar de forma motivada a través de correu electrònic al departament de Recursos Humans quines són les persones que es reincorporen al treball presencial.
Per fer possible la consecució dels objectius esmentats en el primer paràgraf d’aquest apartat, els principis que informen el present Protocol són els següents:
A. Minimització del risc de contagis.- Totes les mesures proposades tenen com a finalitat minimitzar els riscos de contagi derivats de la pandèmia provocada per la COVID-19, garantint la seguretat i salut dels empleats i empleades de la corporació.
B. Optimització de la prestació del servei públic.- Així mateix, les mesures proposades en el present Protocol pretenen maximitzar i optimitzar la prestació de totes les activitats de l’Ajuntament de Premià de Mar.
C. Priorització de la modalitat de treball no presencial.
D. Dret a la conciliació.- Es proposen mesures que garanteixen la conciliació de la vida personal, familiar i professional.
Aquest Protocol pren en consideració el Plan para la transición hacia una nueva normalidad, aprovat pel Consell de Ministres el 28 d’abril de 2020. Aquest pla conté els criteris pel desconfinament i, entre aquests, el text es fa ressò dels definits a tal efecte per l’Organització Mundial de la Salut el 16 d’abril de 2020. Als efectes del que interessa quant a la fonamentació del present Protocol, un dels criteris manifestats per l’OMS és el que recomana “establecer medidas preventivas en los lugares de trabajo y promover medidas como teletrabajo, escalonamiento de turnos y cualesquiera otras que reduzcan contactos personales”.
2. Marc de referència
Els principis generals que regeixen el període transitori de retorn al treball són:
• Respecte estricte de les disposicions de les autoritats sanitàries.
• Manteniment del funcionament dels serveis municipals, d’acord amb els terminis i mesures que indiquin les autoritats sanitàries.
• Retorn gradual i segur al treball presencial. El marc de referència per a determinar les diferents etapes a complir per l’assoliment de la plena reactivació dels serveis municipals serà l’establert a les fases del pla per a la transició a cap a una nova normalitat del Govern de l’Estat i normativa de la Generalitat de Catalunya que resulti d’aplicació.
Igualment, durant aquest període transitori caldrà tenir en compte la incidència dels següents elements temporals:
• Aixecament de la suspensió dels terminis administratius.
• Atenció presencial a la ciutadania, d’acord amb les característiques de cada servei i les garanties de seguretat que resultin d’aplicació.
• Possibilitat de reobertura de les diferents instal·lacions municipals en base al que es determini en les fases del pla de transició.
3.- Modalitats de treball
El treball es pot dur a terme de forma presencial, de forma no presencial o combinant totes dues modalitats, ja sigui de manera puntual o periòdica.
Sempre que sigui possible, es prioritzarà la modalitat de treball no presencial, respectant els principis de corresponsabilitat i igualtat de tracte.
La prestació de serveis en qualsevol d’aquestes modalitats, així com la impossibilitat de treballar per tancament de centre o activitat o per tenir una situació d’especial vulnerabilitat o càrregues familiars, no suposarà cap disminució retributiva ni generarà dèficits de temps a recuperar.
La incorporació al treball presencial es realitzarà sempre de forma gradual i segura, sota els següents principis:
• Tothom, en situació activa, està obligat a realitzar treball presencial sempre que sigui requerit, excepte els col·lectius d’especial vulnerabilitat en els termes recollits més endavant i el que presta els seu servei reconegudament en la modalitat de treletreball, que es farà de manera motivada.
• Només serà possible el treball presencial si es compleixen les mesures de seguretat necessàries per evitar contagis, en especial el manteniment de la separació física interpersonal de dos metres.
• L’ajuntament elaborarà, amb la col·laboració del Servei de Prevenció, un annex per cada Servei que hagi de començar el treball presencial, en el qual s’haurà de consultar i tenir en compte l’opinió dels responsables de servei, tant pel que fa a les mesures de seguretat a prendre com per temes organitzatius. El CSSL també serà consultat prèviament a la represa del treball presencial.
• El número de persones que hagin de treballar presencialment de forma simultània es determinarà en cada servei en base a les necessitats funcionals de treball presencial i a la fase en què ens trobem. El número de persones que hagin de treballar presencialment es determinarà sota el criteri de mínim imprescindible i no de màxim possible.
• Sempre que sigui possible, pel treball presencial s’establiran torns amb rotació setmanal, amb el dimensionament i freqüència necessaris per al correcte desenvolupament dels serveis municipals. Cada servei farà la proposta de torns tenint en compte les situacions personals i protegint la salut dels treballadors i treballadores.
• Es prioritzarà per al treball presencial aquelles persones que no tinguin possibilitat tècnica de poder realitzar treball no presencial, així com aquelles que no tinguin càrregues familiars afectades pel tancament de centres educatius o de gent gran, o persones dependents que es vegin afectades pel tancament de centres assistencials en les termes recollits més endavant.
• Es permetran les formes de flexibilitat horària necessàries per garantir la conciliació familiar, així com la no acumulació de personal en la mateixa franja horària.
Amb caràcter previ a la tornada presencial als llocs de treball, es garantirà el següent:
Elaborar i difondre un protocol d’actuació entre el personal afectat
Neteja i desinfecció de les instal·lacions
Limitació en l’ús dels espais i redistribució dels llocs de treball
Lliurament dels equips de protecció individual pertinents
Informació i formació en prevenció de riscos laborals
Establiment de protocol de mesures preventives per després de l’inici de l’activitat
4.- Modalitat presencial de treball per als llocs les funcions dels quals hagin estat declarades essencials
S’inclouen dins d’aquest grup tots els llocs de treball que porten a terme funcions que, d’acord amb els plans de contingència elaborats, han estat qualificades d’essencials.
En primer lloc, s’inclouen en aquest apartat tots els professionals de serveis socials i atenció a les persones, llocs de treball de tècnics d’atenció a la dependència, treballadors/es i educadors/es socials, tècnics d’habitatge i igualtat, així com el personal administratiu i auxiliars de serveis adscrits a aquest servei. Aquests llocs de treball que, en termes generals, continuen prestant els seus serveis de manera permanent, adaptant els horaris i plantilles que tenien assignats en condicions de normalitat a la demanda circumstancial.
En segon lloc, configuren un altre grup de llocs de treball presencials propis dels serveis essencials, el de la brigada de serveis, per garantir el manteniment de les instal·lacions, de la via pública i diferent logística de suport.
També estan compresos com a serveis essencials els llocs de treball de policia local, que tenen assignades funcions de seguretat.
5.- Col·lectius en situació d’especial vulnerabilitat
Es consideren persones en situació d’especial vulnerabilitat davant una afectació de COVID-19 les així definides per les autoritats sanitàries i que actualment són (sense perjudici de que puguin haver variacions, que seran considerades en aquest protocol):
diabetes.
malaltia cardiovascular, inclosa la hipertensió.
malaltia pulmonar crònica.
insuficiència renal crònica.
inmunodeficiència.
càncer en fase de tractament actiu.
malaltia hepàtica crònica severa.
obesitat mòrbida (IMC>40).
dones embarassades.
majors de 60 anys.
Sempre que funcionalment i tècnicament sigui possible, s’assignarà a aquestes persones tasques que es puguin realitzar de forma no presencial. En cas no ser possible el teletreball, l’ajuntament prendrà les mesures addicionals de seguretat i prevenció per a aquestes persones, segons protocol establert amb el servei de prevenció aliè de l’Ajuntament que es pot consultar en aquest enllaç:
https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov-China/documentos/PrevencionRRLL_COVID-19.pdf
Caldrà acreditar davant el servei de RRHH la situació d’especial vulnerabilitat amb el corresponent informe mèdic o qualsevol altre mitjà que ho pugui provar. No caldrà aquesta acreditació per les situacions prèviament documentades.
6.- Persones amb càrregues familiars afectades per la situació d’emergència.
Les persones que tinguin al seu càrrec menors de 14 anys o dependents de qualsevol edat i que s’hagin vist afectades pel tancament de centres educatius o de gent gran o assistencials, tindran preferència en l’assignació de treballs no presencials, sempre i quan quedi acreditada la situació de dependència mitjançant el certificat de convivència o altres formes fefaents.
Igualment, tindran dret a l’adopció de les mesures de flexibilitat horària necessàries i possibles per a poder conciliar aquestes càrregues amb el treball presencial.
S’entenen com a mesures d’aquest tipus aquelles que tinguin a veure amb la realització de treball presencial amb una duració o distribució diferent a la de la resta de l’equip de treball, podent incloure el treball per la tarda, sempre que això sigui possible.
En cas d’impossibilitat manifesta de poder compartir les càrregues familiars derivades del tancament de centres, que s’haurà d’acreditar davant el Departament de Recursos Humans, les persones afectades podran demanar el mateix tractament que els col·lectius d’especial vulnerabilitat.
7.- Fases
La transició cap a la nova normalitat es farà d’acord amb allò que s’estableixi en cadascuna de les fases previstes amb caràcter general, adaptant-ho a les característiques de cada centre de treball i servei municipal i sempre supeditant-ho a allò que estableixin en cada moment les autoritats sanitàries. L’entrada en cadascuna de les fases serà la que determini el Govern de l’Estat, sense perjudici de què la mateixa normativa habiliti a altres administracions a dictaminar sobre aquest tema.
7.1.- Fase 0
Manteniment dels serveis bàsics municipals amb les característiques que es van fixar a la resolució de 12 de març, tot tenint en compte les modificacions fàctiques que s’han anat implementant en aquest període, especialment l’increment del treball presencial en els torns setmanals de serveis socials, així com el servei de la brigada d’obres i serveis i la policia local, on s’han anat desenvolupant diversos models de treball presencial.
7.2.- Fase 0.5
En general, aquesta fase té les mateixes característiques que la fase 0, però es podrà valorar, en funció de les necessitats, d’ajustar el nombre de persones que puguin fer atenció presencial.
7.3.- Fase I
A nivell general, reincorporació gradual i limitada als diferents centres de treball del personal imprescindible per al desenvolupament de les activitats considerades essencials o crítiques de cada departament, sota els següents criteris:
Sempre que tecnològicament i funcionalment sigui possible es mantindrà el treball no presencial per al personal que així ja ho estava desenvolupant.
• Els serveis no essencials no podran incorporar al treball presencial més d’un 50% del personal, sempre i quan els espais de treball en permetin l’aforament i les funcions a desenvolupar en justifiquin la presència física.
OAC:
S’habilitarà l’atenció presencial a l’Oficina d’Atenció Ciutadana, comptabilitzant-la amb l’atenció telefònica no presencial.
L’atenció presencial serà sempre amb cita prèvia i amb limitació d’aforament, de manera que no es pot atendre presencialment a l’hora a més persones de les que indiqui l’annex d’aquest servei i la distribució horària ha de garantir que no hi haurà acumulació de persones esperant.
Instal·lacions municipals:
• Es podrà enviar personal de consergeria a realitzar visites de control periòdiques per garantir-ne el manteniment.
• La reobertura dels serveis i instal·lacions es realitzarà d’acord amb el que indica el pla de transició, el qual té especial incidència en instal·lacions com biblioteca i museu.
Serveis socials:
Les dotacions de personal presencial es podran incrementar si així ho requereix el compliment de l’establert al pla de transició per aquesta fase.
7.4.- Fase II
En general, aquesta fase té les mateixes característiques que la fase I, però amb atenció presencial a la ciutadania, per a la qual cada servei haurà de determinar quines persones s’hi assignen, sempre i quan l’atenció presencial sigui estrictament necessària per la naturalesa del servei.
Mesures organitzatives transitòries:
En aquesta fase i molt especialment en la fase III el personal que no pugui desenvolupar el seu treball de forma no presencial i que el seu lloc de treball s’hagi quedat eventualment sense contingut podrà ser destinat, sota criteris d’equitat en el repartiment del treball, a donar suport a altres àrees que tinguin acumulació transitòria de feina i necessitin personal de la mateixa categoria.
Igualment, per poder garantir les distàncies de seguretat en serveis essencials, es podrà procedir a la utilització transitòria d’espais d’altres departaments en què el treball presencial no en requereixi l’ús.
7.5.- Fase III
L’objectiu d’aquesta fase és assolir una pre-normalitat de manera tothom pugui treballar presencialment amb les següents excepcions:
• Col·lectius d’especial vulnerabilitat.
• Persones amb càrregues familiars afectades per la situació d’emergència.
• Personal adscrit a serveis o instal·lacions que encara no han reiniciat la seva normal activitat.
• Personal adscrit a llocs de treball on encara no es poden garantir les mesures de seguretat.
El personal que desenvolupa treball no presencial podrà continuar treballant sota aquesta modalitat sempre i quan els treballs que realitza no requereixin presencialitat i la naturalesa del servei així ho permeti.
Igualment, es podrà combinar treball presencial i no presencial com a formula de tornada gradual a la normalitat.
L’atenció al públic i la reobertura de serveis i instal·lacions s’haurà de fer sota criteris restrictius, tot tenint en compte allò que es determini en el pla de transició i sense que es puguin ignorar en cap cas les mesures de seguretat descrites en aquest document.
7.6.- Nova normalitat
Tornada general als sistemes habituals de treball, així com al còmput habitual de la jornada de treball, amb les mesures establertes en la normativa que resultin d’aplicació.
La Comissió per a la implantació del teletreball a l’Ajuntament de Premià de Mar estudiarà la reglamentació de la instauració de sistemes de teletreball voluntari, sempre amb els ritmes permesos, tant tecnològicament com funcional, i sempre que sigui possible i es desenvolupin els corresponents indicadors de mesura del treball i participarà en la determinació dels criteris de funcionament del treball a distància en situació d’excepcionalitat en tant no sigui possible la seva implantació amb la planificació necessària.
8.- Atenció presencial i reunions
Els serveis municipals amb atenció al públic prioritzaran sempre que puguin l’atenció telefònica i no presencial. Només es podrà fer atenció presencial amb cita prèvia i limitació d’aforament amb els termes i terminis establerts per a cada fase i en funció de la naturalesa del servei.
Les reunions de treball s’hauran de celebrar amb mitjans no presencials evitant-se tant les reunions presencials com els desplaçaments. Les reunions presencials hauran de ser les estrictament necessàries i amb les limitacions establertes en cada fase per les autoritats sanitàries.
L’atenció presencial i les reunions hauran de complir les normes de seguretat establertes per aquest casos: ús de mascareta, manteniment de les distàncies, aforament màxim i ús de mampares per l’atenció presencial.
9.- Mesures de prevenció
Es tindrà en compte el Protocol de mesures de seguretat contra la covid-19 aprovat per Decret de l’Alcaldia de data 21 d’abril, així com els annexos complementaris per serveis que s’aprovin.
Especialment es tindrà cura de:
Senyalització
Caldrà dur a terme la col·locació de cartells informatius i a la senyalització dels diferents espais de treball, amb la qual cosa:
• Cal llegir el contingut dels cartells i aplicar-ne el seu contingut.
• Cal respectar les distàncies de seguretat assenyalades en els espais d’atenció presencial.
• És obligatori complir l’aforament màxim establert per a cada espai de treball.
Mesures de prevenció i protecció
En el treball presencial, cal que tothom respecti les següents mesures de protecció i prevenció:
• Manteniment de la distància interpersonal de dos metres. Això és d’especial importància en les entrades i sortides dels edificis i en l’ús de les zones comuns.
• Ús individual de l’ascensor.
• Ús individual d’espais comuns especialment sensibles com lavabos, dutxes, vestidors o espais office on cal extremar les mesures higièniques i de distància personal, tot seguint els protocols establerts de prevenció de riscos laborals.
• Evitar saludar-se amb contacte físic, inclòs donant-se la mà.
• Evitar l’ús d’equips i dispositius d’altres persones i, en cas de ser estrictament necessari, desinfectar-ho prèviament.
• Rentar-se les mans freqüentment amb aigua i sabó o amb una solució hidroalcohòlica, en especial desprès de tossir o esternudar o desprès de tocar superfícies potencialment contaminades.
• Cobrir-se el nas i la boca amb un mocador d’un sol ús en tossir o esternudar i, si no és possible, fer servir la part interna del colze per no contaminar les mans.
• Evitar tocar-se els ulls, el nas o la boca.
• Llençar immediatament qualsevol deixalla d’higiene personal, especialment mocadors d’un sol ús a papereres o contenidors amb tapa.
• No compartir elements de treball com bolígrafs o llapis.
• Ventilar adequadament els espais de treball.
• En cas de trobar-se malament cal avisar immediatament als companys al servei de prevenció i als serveis sanitaris, tot complint les indicacions d’aquests.
Equips de protecció individual
Es coordinarà l’ús i distribució d’equips i materials de protecció, sota aquests criteris:
• Tothom ha de tenir a la seva disposició mascareta, guants i solucions desinfectants per la qual cosa es procedirà a la distribució departamental d’aquests materials per tal de garantir-ne la plena disponibilitat i l’ús diari dels mateixos.
• L’ús de mascareta i guants s’ha de realitzar d’acord amb les indicacions del servei de prevenció, tot recordant que el seu ús continuat només és obligatori en aquelles situacions de major risc, com ara l’atenció presencial.
• Cal mantenir sempre les distàncies de seguretat tan amb les persones usuàries dels serveis municipals com amb els companys habituals de treball.
• L’atenció presencial en taulell s’ha de realitzar en les zones que disposen de mampares protectores.
Mesures sanitàries:
• En cas de tenir simptomatologia compatible amb la COVID 19 o haver tingut contacte estret amb alguna persona afectada, cal posar-se de forma immediata en contacte amb el cap de referència i seguir les indicacions que se li donin. L’absència al treball per aquests motius requereix la corresponent baixa mèdica.
• D’acord amb els protocols sanitaris vigents en cada moment, el personal susceptible d’haver tingut contacte amb la malaltia podrà demanar visita al servei de vigilància de la salut, des d’on es dictaminarà la necessitat de fer un test de detecció i, si escau, se’n gestionarà la realització, característiques i temporalitat.
• Les autoritats sanitàries seran les que determinaran la possibilitat de realitzar test massius i es canalitzarà a través del servei de vigilància de la salut.
10.- Vigència
Aquest Protocol entrarà en vigor en el moment de la seva signatura i fins a la recuperació de la nova normalitat.
Així, les incorporacions dels diferents serveis es duran a terme coincidint amb les diferents fases plantejades, sempre que estiguin complerts tots els requeriments que marca el present Protocol.
11.- Comitè de Seguretat i Salut Laboral
El Comitè de Seguretat i Salut Laboral es reunirà, preferentment, mitjançant sistemes telemàtics per a assegurar el dret de consulta i participació dels delegats de prevenció, així com per garantir el seguiment de les mesures preventives adoptades.
Les reunions seran convocades per la secretària amb la periodicitat que el propi CSSL estableixi, i sempre que ho sol·liciti un mínim de la meitat dels seus membres.
El CSSL coneixerà, amb caràcter previ a la posada en pràctica del contingut dels plans de contingència elaborats per cadascun dels Serveis, sobre l’adopció de les mesures previstes, i respecte de la implementació del treball presencial, el treball a torns i l’accés a les mesures de conciliació.
12.- Disposició addicional
12.1. Les mesures contingudes en el present Protocol tenen caràcter excepcional i temporal i s’adopten com a conseqüència de la crisi sanitària provocada per la covid-19.
12.2. Les mesures contingudes en el present Protocol no afecten ni modifiquen les condicions de treball establertes en l’acord de condicions de treball vigent a l’Ajuntament de Premià de Mar, sens perjudici de les modificacions que es puguin pactar durant la vigència del mateix en la Mesa General de Negociació.
12.3. Qualsevol mesura contemplada en aquest document que suposi la modificació de les condicions dels llocs de treball, serà tractada en el si de la Mesa General de Negociació prèviament a la seva aplicació. A aquests efectes es consideren obligatòriament sotmeses a negociació les incloses en l’article 37 de l’EBEP, especialment les relacionades amb retribucions, prevenció de riscos laborals, calendari laboral, jornada, horaris i mobilitat funcional.
12.4. Es modifica per a l’any 2020 el règim de gaudi de vacances recollit en l’article Tanmateix, en aplicació de l’article 37.2.a), quan les conseqüències de les decisions de 16.1.b), quedant redactat de la manera següent:
“Preferentment les vacances es gaudiran de forma continuada. Malgrat tot, es reconeix al personal el dret de gaudir les vacances en tres fraccions. La fracció més important de vacances es gaudirà dins del període comprès entre l’1 de juny i el 30 de setembre, que mai serà inferior a 15 dies feiners”.
La resta de dies de vacances s’haurà de gaudir abans del 31 de desembre, llevat de les situacions d’IT, que puguin generar el dret de gaudir-les més enllà de l’any natural.
12.5. Es modifica per l’any 2020 la data per a la comunicació del període de vacances recollit en l’article 16.1.c) quedant redactat de la manera següent:
“Per tal de garantir que tots els serveis de l’Ajuntament funcionin durant els dies laborables de l’any, cada departament organitzarà torns de vacances que assegurin la continuïtat en la prestació d’aquells. A aquests efectes, cada departament elaborarà un calendari de vacances que es lliurarà al departament de Recursos Humans com a màxim el dia 24 de maig”.
12.6. Es modifica per a l’any 2020 el règim de gaudi de dies de lliure disposició recollits en l’article 18. L’article modificat és el 18.2, que queda redactat de la manera següent:
“La concessió d’aquest permís, que no requereix de justificació, queda subjecte a les necessitats del servei en tot moment. El període de gaudiment del permís per assumptes personals és el comprès entre l’1 de gener de 2020 i el 28 de febrer de 2021. Tres dels sis dies d’assumptes propis als que l’empleat/da té dret per a l’any 2020 s’hauran de gaudir necessàriament abans del dia 30 de setembre d’enguany”.
12.7. S’acorda establir com a data límit de gaudi dels dies addicionals per triennis, festius coincidents amb caps de setmana i dies de conciliació de la vida laboral i familiar corresponents a l’any 2020, la del 28 de febrer de 2021.
12.8. Qualsevol dubte interpretatiu sobre aquestes disposicions addicionals les resoldrà la Comissió Mixta d’Interpretació i Seguiment de l’Acord de Matèries Comunes.
Premià de Mar, 26 de maig de 2020
dimecres, de maig 27, 2020
dimecres, de maig 13, 2020
RESUM REUNIÓ MESA GENERAL DE NEGOCIACIÓ (12-05-2020)
Es destaquen aquestes idees:
1.
S’informa
del contingut de les reunions de la comissió d’igualtat i del grup d’estudi del
teletreball.
2.
En
relació als canvis organitzatius que ha executat l’ajuntament en les àrees de
Promoció Econòmica i Ensenyament, tant CGT com UGT manifesten no disposar
d’informació i per tant no es poden posicionar. CCOO sense entrar en el fons i
reconeixent la necessitat de reforçar les àrees més necessàries per afrontar la
crisi generada pel COVID19, fa constar no obstant la seva postura contrària a
les modificacions per no haver estat tractades tal com és preceptiu en la Mesa
General de Negociació abans de la seva aplicació el passat 1 de maig,
constituïnt aquest un defecte greu de procediment en no tenir en compte els
drets de negociació. Es manifesta la necessitat de disposar aviat d’un Pla de
Carrera per evitar situacions de subjectivitat a l’hora de cobrir vacants.
En relació al caràcer puntual o permanent dels
canvis, l’alcalde manifesta que caldrà esperar a l’evolució de la situació i
fer els canvis necessaris en l’organigrama si és necessari.
L’ajuntament es compromet a facilitar als
sindicats informació detallada de la situació de cada treballador/a de
l’ajuntament. Pel que fa a la creació d’un nou servei de suport psicopedagògic
a les escoles també es compromet a fer arribar als sindicats la memòria
relativa al servei que es pretén implantar.
3.
Pel
que fa a la situació de dos policies interins que estan a l’acadèmia però que
ha de finalitzar el proper mes de juny la seva relació de treball amb
l’ajuntament d’acord amb el programa en el que participen, l’ajuntament fa
saber la possibilitat de manteniment d’algun d’aquests llocs atès que hi ha
prevista aviat una jubilació i caldrà reforçar el servei.
4.
Pel
que fa al pla de desconfinament i represa de l’activitat, l’ajuntament informa
que dilluns dia 11 ja s’han incorporat treballadors/es de la Brigada i de
Serveis Socials sense incidències destacables. Els sindicats informen que demà dimecres es reunirà el Comitè Unitari de
Personal per elaborar una proposta sobre mesures de prevenció per a la represa
de l’activitat. El govern diu que ben aviat, el dia 19 de maig, se sumarà als
serveis essencials la reincorporació de personal a l’Escola Bressol per atendre
les sol·licituds de preinscripció pel curs vinent, motiu pel qual es decideix
que la Mesa General de Negociació, ampliada amb els membres del Comitè de
Seguretat i Salut es tornarà a reunir dijous vinent a less 9h del matí per
estudiar la proposta sindical.
5.
Els
sindicats proposen que es deixi sense efecte els dies personals que s’havien
demanat i que no s’han pogut gaudir en el període de l’estat d’alarma. Recursos
Humans analitzarà les dades per saber quins dies d’assumptes propis, malgrat la
situació han estat gaudits a petició dels interessats/des i quins no, abans de
prendre una decisió.
6.
Respecte
a la proposta de l’ajuntament d’augmentar el període de vacances mínim que cal
fer en el temps comprès entre l’1 de juny i el 30 de setembre de 10 a 18 dies,
els sindicats fan una contraproposta de 15 dies laborables, que a la pràctica
significa la possibilitat d’unir tres setmanes seguides, deixant la resta de
dies fins a 22 amb la possibilitat de gaudir-los fora del període d’estiu.
Pel que fa als dies d’assumptes propis acumulats
en el darrer quatrimestre de l’any, atenent a la situació generada pel
coronavirus que pot fer col·lapsar els serveis a partir de setembre si no
s’adopten mesures, els sindicats demanen que s’amplii el període de gaudi
habilitant l’any 2021. El govern ho estudiarà però planteja que alguns
d’aquests dies també s’haurien de gaudir dins del període d’estiu per evitar la
concentració posterior. S’acorda que s’acabarà de parlar en la reunió de dijous
dia 14.
En relació a la comunicació del període de
vacances abans del 22 de maig també s’acabarà de parlar el dia 14, si bé el
sindicats es mostren inicialment favorables a l’ampliació del marge proposat
per l’ajuntament.
7.
El
darrer punt tracta sobre la reconsideració de l’estudi de dimensionament de la
plantilla que havia iniciat una tècnica contractada per la Diputació de
Barcelona amb la finalitat de contribuir a la presa de decisions en l’aspecte
organitzatiu per part del govern. A hores d’ara s’havia treballat un 80% de la
primera fase que consisteix en l’anàlisi comparativa de factors externs. Ateses
les circumstàncies actuals, i la situació canviant, es fa difícil seguir amb
l’estudi, si bé l’ajuntament es compromet a donar continuïtat una vegada es
retorni a la normalitat, a aquest efecte ha rebut el compromís de la Diputació
per al manteniment d’aquesta assistència. Els sindicats es mostren d’acord amb
aquesta aturada amb el compromís de continuïtat en el treball tècnic que ha
d’abordar en les fases posteriors l’estudi intern de la plantilla i aprofitar
el treball fet fins ara amb les correccions oportunes.
dimarts, de maig 12, 2020
RESUM REUNIÓ COMITÈ UNITARI DE PERSONAL (06-05-2020)
Es destaquen aquestes idees:
1.
S’ha
comunicat als membres del Comitè de Seguretat i Salut Laboral, fora de reunió,
que a mitjans de març es van detectar quatre casos de treballadors amb
patologies sospitoses de COVID19 però no
confirmades per no haver-se efectuat test. Fa unes setmanes es va detectar un cinquè cas sospitós però ja ha complert la
quarentena i no està en servei. el El Comitè Unitari de Personal lamenta no
haver estat coneixedor d’aquesta situació, tot i que segons es manifesta Recursos
Humans aquests van ser informats del fet el passat 24 d’abril. Es tracta d’un
cas clar de descoordinació en la transmissió de la informacio que hagués pogut
tenir efectes molt negatius per la plantilla.
2.
Es
debat sobre la proposta de modificació de les vacances regulades en l’Acord de
Matèries Comunes. En concret, la proposta de l’ajuntament és augmentar de 10 a
18 els dies laborables continuats en règim de gaudi de vacances en el periode
comprès entre l’1 de juny i el 30 de setembre. També que el període de vacances
es comuniqui a RRHH abans del proper 22 de maig. Els sindicats integrats en el Comitè Unitari,
llevat d’UGT, faran una contraproposta de 15 dies continuats (que
possibilitarien unir tres setmanes efectives) i de dilatar el periode de gaudi
dels dies de lliure disposició + addicionals pendents corresponents al 2020,
habilitant el 2021 i evitant així la concentració en pocs mesos per garantir la
prestació dels serveis públics. En el cas de la UGT vol fixar la seva postura
posteriorment atenent a les necessitats de la Policia Local.
3.
En el
tema desconfinament s’acorda que els sindicats defensarem una solució global a
tots els serveis amb una planificació prèvia. És a dir, que no es reprengui
l’activitat en un departament sense tenir un calendari de reincorporació en la
resta de departaments. En el cas del desconfinament els membres del Comitè han
constatat dos discursos diferents per part del govern: el més metòdic,
preventiu i planificat que preconitza Recursos Humans i el que evidencia més
voluntat d’agilitzar el retorn presencial protagonitzat per la part política.
En aquest sentit es posa com exemple la reunió que va tenir lloc a l’àrea de
SSTT el passat dia 5 de maig.
4.
Cal
demanar un acord sindicats-govern que inclogui les mesures preventives
necessàries per la tornada a l’activitat presencial, i situar en aquest context
la proposta de modificació de vacances que tindria un caràcter puntual per
aquest any. En aquest sentit disposem de l’exemple dels acords adoptats en le
si de l’administracio general de l’estat que podem utilitzar com a referència.
També es proposa traslladar a la Mesa General una petició de moratòria en la
reincorporació fins que no es doni aquest acord.
5.
Respecte
als canvis organitzactius proposats per l’ajuntament en l’àrea de Promoció
Econòmica, s’observen dins d’una lògica de reforç de serveis que en el context
actual cal potenciar però cal saber si tindran un caràcter puntual o de
permanència en el temps, cosa que obligaria a modificar l’organigrama. Respecte
als canvis proposats en el servei d’Ensenyament de nomenar una nova cap de
servei i de crear un servei psicopedagògic CCOO es manifesta totalment en
contra per contenir irregularitats el procediment, per haver abusat, en aquest
cas de la discrecionalitat i no haver atès (igual com en el cas de Promoció Econòmica)
el procediment legal de negociació prèvia en la Mesa General de Negociació.
També de la improvisació i la manca de modificació de l’organigrama. Cal fer
esment que els canvis han estat executius a partir de l’ 1 de maig.
A
l’espera, doncs, del tractament del tema en la propera Mesa General de
Negociació prevista per dimarts vinent, aquest és, ara per ara, el
posicionament sindical.