Tot i la incertesa sobre l’esdevenidor en matèria de pressupostos municipals en un any 2023 electoral, el govern municipal ja ha facilitat als sindicats part de la informació necessària perquè aquests puguin prendre un posicionament.
PRESSUPOST 2023
Pel que fa a Capítol 1, normalment CCOO, que fa la ponència de l’informe que posteriorment es debat en el Comitè Unitari de Personal, demana que se li faciliti tota la documentació. Això vol dir que necessitem, no només veure el capítol 1 de l’ajuntament sinó tot el pressupost en el seu conjunt, especialment el capítol 2 que és el que recull les contractacions externes. També ens interessa el pressupost consolidat, amb informació sobre l’empresa municipal Primilia Serveis SL perquè entenem que ens cal analitzar les dades amb la perspectiva suficient. Per aquest motiu hem demanat a l’ajuntament que es faciliti als sindicats la mateixa informació que rebran els grups municipals prèviament al debat plenari que ha de tractar aquest tema. De moment el govern ens ha manifestat que no disposa encara d’aquesta informació.
PLANTILLA 2023
Un altre tema que l’ajuntament debat amb els sindicats és la plantilla municipal. En la Mesa General de Negociació els sindicats han valorat positivament el fet que l’ajuntament s’esforci en explorar totes les possibilitats legals per augmentar la plantilla. En aquesta ocasió, la legislació pot obrir noves possibilitats de flexibilització de la taxa de reposició i permetre la creació d’ocupació. La taxa de reposició és un autèntic problema per les administracions per quant no poden generar nova ocupació mentre augmenten els serveis públics en base a les actuacions proactives dels consistoris i les exigències socials d’una major prestació de serveis. La conseqüència de tot això és l’augment de la temporalitat en base a la contractació per programes i plans d’ocupació, l’externalització i, en el pitjor dels casos, la privatització de serveis, cosa que suposa, en definitiva, una transferència de recursos públics al sector privat i al lucre. En aquest punt, però, planeja com sempre la necessitat de posar negre sobre blanc allò que és de domini públic però que sembla que no es vulgui reconèixer: els departaments estan col·lapsats, hi ha una infradotació evident de personal en totes les àrees (especialment personal administratiu), tal i com reflectia l’estudi que va fer fa uns anys CCOO. Posteriorment a aquest estudi, l’ajuntament va encarregar a la Diputació un altre sobre el mateix tema que va ser interromput per la pandèmia però que finalment s’ha lliurat a la Corporació sense que aquesta, per raons que els sindicats desconeixem encara, l'hagi fet públic i només se’ns ha facilitat un tràmit d’audiència”.
RELACIÓ DE LLOCS DE TREBALL
CCOO ja vam fer una proposta d’eliminació de les lliures designacions limitant-les al lloc de Cap d’Àrea i Gerència. Pensem que és en aquest nivell on resideix el caràcter estratègic per l’organització i no pas en comandaments més operatius com els Caps de Servei i Caps de Departament. La lliure designació en aquests nivells inferiors només fomenta el clientelisme i no facilita la consolidació professional dels seus ocupants, ja que, com ha quedat demostrat diverses vegades, les raons de nomenament i cessament no són transparents i es vinculen a fets deslligats d’una avaluació objectiva del rendiment d’aquest personal. Creiem que a aquestes alçades és vergonyós que el govern pretengui seguir amb el seu particular “dret de cuixa” per evitar i en algun cas, subvertir, processos selectius i objectius.
Un altra raó per la qual CCOO es mostra molt crítica amb la RLLT és l’absència d’un organigrama. No es poden analitzar els llocs de treball i la seva existència lògica si no som capaços d’enquadrar-los en una organització. Aquesta organització es va fer explícita el 2017 abans de la Valoració dels Llocs de Treball (es va aprovar en el Ple Municipal) però cinc anys després sense cap actualització, ja ha quedat desdibuixada i el govern ha estat incapaç de posar-la al dia. Lluny de negar la potestat d’autoorganització de l’ajuntament (frase que s’invoca fins a l'extenuació per les alcaldies d’aquest país per blindar decisions), des de CCOO exigim que l’ajuntament s’organitzi d’una vegada per totes. Aquest deure incomplert suggereix l’existència d’interessos inconfessables que romanen emparats per una organització sovint il·lògica dels recursos humans. Aquest fet explica que es mantinguin llocs de treball obsolets, d’un gran cost econòmic únicament per satisfer situacions personals.
Una altra de les raons de la nostra oposició frontal és la inexistència d’una codificació dels llocs. En la confusió, és evident que l’ajuntament augmenta la seva discrecionalitat i el seu marge de maniobra, però això no sempre obeeix a interessos legítims. Mentre que no se’ns demostri el contrari l’ajuntament ha usat i abusat de l’arbitrarietat (ens remetem al comentari anterior sobre lliures designacions), de manera que els marges de discrecionalitat per l’ajuntament s’han de reduir a la mínima expressió si volem assegurar l'objectivitat.
Per finalitzar, en la darrera Mesa General de Negociació, CCOO va demanar una actualització de la Valoració dels Llocs de Treball l’any 2023 per entendre que l’actual que es va fer el 2017 ha quedat endarrerida i no és un instrument vàlid, ara per ara, per la prestació eficient del servei públic (per posar un exemple, les referències externes dels llocs de treball daten del 2012).
Seguirem informant de l’evolució d’aquests temes tan transcendents per la plantilla de treballadors i treballadores.