dimarts, de setembre 29, 2015

S’APROVEN LES BASES GENERALS DE CONTRACTACIÓ

El ple ordinari del mes de setembre va aprovar les bases generals de contractació. Aquest no és un tema obviable per part dels sindicats ja que fixa el marc que han de seguir els processos particulars de contractació per obres, subministraments o serveis.

CCOO ja havia demanat en la negociació de l’Acord de Matèries Comunes introduir un articulat que permetès garantir els drets dels treballadors de les empreses concessionàries, però el govern s’hi va negar al•legant que depassava el nostre marc de representació. El nostre sindicat ja tenia preparada una moció per als grups municipals orientada a distingir aquelles empreses que observen unes bones pràctiques laborals: salaris correctes, aplicació de conveni, absència de condemnes judicials…etc. 

En aquestes bases no s’hi contempla cap d’aquests aspectes que hagués ajudat a contribuir a unes condicions de treball menys precàries pels treballadors/es de les empreses contractades. Unes contractacions que, si no canvien les coses, lamentablement aniran en augment per la desviació de recursos per a la gestió pública directa en favor del sector privat que és el propòsit del govern espanyol i que troba el seu màxim exponent en l’ALRSAL.



EL COMITÈ UNITARI DEMANA QUE SE SEGUEIXI EL PROCEDIMENT CORRECTE PER FIXAR ELS OBJECTIUS DE PRODUCTIVITAT 2015


Des de que l’anterior govern va obrir el meló de canviar la productivitat que es cobrava segons assistència i puntualitat que no en treiem l’entrellat. És cert que el sistema anterior no era “èticament” defensable, però tampoc que fos el cap únicament qui valorés el que havien de guanyar els subordinats. L’Acord de Matèries Comunes ve a intentar regular el que sembla impossible: un sistema objectiu de meritació. No es tracta del millor sistema, no es garanteix la màxima objectivitat, però és el que més s’hi acosta per ara.  Una part important de la retribució final la determina la consecució de tres objectius per departament però vet aquí que les dificultats que estan trobant els caps per trobar aquests objectius no són menors. Així, en la proposta que ha fet arribar RRHH hi ha de tot: objectius que ja s’han complert a hores d’ara (es torna a repetir la situació d’estar marcant objectius a finals d’any), ítems que responen més a un criteri de disciplina que no pas de productivitat, d’altres que fan dependre la sort de determinats treballadors en el compliment d’objectius en d’altres amb els que no comparteixen cap vinculació orgànica, nombre diferent d’objectius segons el departament, confusió entre el concepte àrea i departament….

Està clar que hem de seguir avançant en la imperfecció d’un sistema amb el màxim propòsit, això si, de que no es produeixin greuges. En aquesta línia des de CCOO us demanem el màxim de col•laboració, de manera que presenteu esmenes i suggeriments al document que s’ha tramès a la plantilla.

Un altre fet a comentar és el poc protagonisme que es dóna als sindicats en el procediment, aspecte contradictori amb el fet que al final qui ha d’aprovar els objectius sigui la Mesa General de Negociació. Sembla lògic que qui representa els treballadors comparteixi la informació des del primer moment. 

SE CELEBREN PROVES SELECTIVES PER NODRIR LA BOSSA DE TREBALL D’AUXILIARS ADMINISTRATIUS

EL Comitè Unitari de Personal ha fet arribar al departament i al regidor de Recursos Humans unes consideracions al voltant de la prova pràctica per proveir la bossa d’auxiliars administratius que es van celebrar la setmana passada.


En el seu escrit el Comitè Unitari manifesta la seva sorpresa davant l’absència de temari, tot i que en una nota del secretari del tribunal penjada a la web municipal es diu que la prova pràctica versarà sobre el contingut de les funcions pròpies del lloc que s’especifiquen a les bases.



Tot fa pensar que les proves estan orientades a seleccionar un auxiliar administratiu per l’àrea de Serveis Econòmics, però CCOO a través del Comitè Unitari ja ha demanat que es faci una convocatòria interna urgent per possibilitar a aquells companys i companyes de la mateixa categoria o de categories inferiors puguin accedir al lloc de treball vacant.



Esperem que fent ús del sentit comú i del compromís de facilitar la promoció interna adquirit pel govern en la Mesa General de Negociació, procedeixin a fer aquesta convocatòria interna. 


EL PP ENTRA EN CAMPANYA ELECTORAL I PERMET “RETORNAR” UNA PART DEL BOTÍ OBTINGUT AMB EL SAQUEIG DELS EMPLEATS PÚBLICS

El Consell de Ministres versus “akelarre dels divendres”, va decidir fa unes setmanes retornar una part del botí obtingut amb l’aplicació del RD 20/2012. 

Així, el RD 10/2015 permet la recuperació d’una quarta part de la paga extraordinària de 2012, però ho condiciona a que cada administració ho acordi i sigui possible per la seva situació financera. És a dir, els diners ens els prenen a tots, però a l’hora de tornar-ho només ho fan a aquells que tiguin un ajuntament sanejat econòmicament i prèvia negociació que, per altra banda, va ser inexistent en el moment de la substracció en imposar-se per reial decret.

Es recupera el sisè dia per assumptes particulars. S’aplica directament i sense que calgui negociació. 

Es recuperen els dies per assumptes particulars segons antiguitat. Fins a dos dies en complir el 6è trienni i un dia més per cada trienni a partir del 8è. Això si que es condiciona a la negociació.

Fins a un màxim de 4 dies addicionals de vacances en funció dels serveis prestats. Això també ve condicionat a la negociació i es tracta d’una mesura nova que no estava recollida abans i que obeeix a un acord pels funcionaris de l’estat.

Tal i com ja ha fet públic el Comitè Unitari de Personal també hi ha unes previsions de per permetre el retorn d’una altra part del botí en el projecte de Llei de Pressupostos Generals de l’Estat pel 2016. 

El govern municipal, tal i com va deixar clar en la Mesa General de Negociació del 16 de setembre passat vol posar en joc la negociació a la que l’habilita la norma. Seria desitjable que es deixessin de romanços i apliquessin els beneficis de manera directa com ha demanat CCOO.  Cal ser conscient de l’enorme pèrdua en termes econòmics i de drets dels treballadors/es de l’ajuntament els darrers 15 anys per imperatiu legal. Ara que s’obre l’aixeta, el govern municipal  ha de comprendre que intentar utilitzar les armes que proporciona “l’akelarre dels divendres” per treure’n algun profit és un acte certament miserable.

De manera que demanem doncs al govern que no s’emboliqui en aquesta qüestió i actui amb sentit comú. Els treballadors/es no volem més dies particulars ni vacances que les que ja teníem més les que hem perdut pel camí i el que realment ens interessa és recuperar els diners que ens han robat per donar-los als bancs. Tots recordem que després de pèrdues sistèmiques de poder adquisitiu, l’any 2010 un individu anomenat Zapatero es va passar pel “forro” els acords de la Mesa General de la Funció Pública i ens va baixar de cop el sou un 5% i les congelacions successives del PP (“a bodes em convides”) ja no ens han permès recuperar-nos. 

INCERTESES SOBRE DETERMINADES COMPLEMENTACIÓ DE BAIXES PER MALALTIES CONTAGIOSES

Arran de determinats casos de malalties infeccioses en la plantilla que han motivat la reclamació dels treballadors afectats, s’ha posat al descobert la dificultat de gestionar el que reconeix l’Acord de Matèries Comunes 2014-2017 en el seu article 72.4) relatiu a les malalties infecto-contagioses.

Com sabeu, es complementen amb un màxim de dues vegades l’any els cinc primers dies a comptar des de la baixa per malalties contagioses per via aeròbica d’origen víric, bacterià o fongs. No hi ha limitació en el cas de malalties infectocontagioses quan per motiu del seu lloc de treball, el treballador pot propagar la malaltia a companys/es i usuaris del servei, si bé ho condiciona a la determinació dels col•lectius afectats.

A la Comissió Mixta s’ha arribat a un principi d’acord pelque fa al primer cas, adoptant un criteri mèdic publicat per la Seguretat Social de duració de determinades malalties com la grip, refredats, conjuntivitis… però encara no ha estat així en el segon cas, en el que els sindicats reclamen que no es rebaixi la complementació del 100%. 

CCOO interpreta que la propostes que fins ara ha posat sobre la taula el govern penalitza determinades malalties i vulnera l’Acord de Matèries Comunes.  Des del sindicat entenem el govern pot caure en el perill de no interpretar l’article 72.4), sinó  de donar una nova redacció que desvirtua el sentit de l’acord.

En aquests moments s’està pendent que la part sindical formuli una contraproposta de redacció del formulari que ha d’omplir el facultatiu per al reconeixement de la complementació.

NO COBERTURA DE JUBILACIONS: DUROS A QUATRE PELES


D’un temps ençà es ve constatant una pràctica consistent en no cobrir les jubilacions. Està clar que aquesta situació suposa un estalvi per l’ajuntament en capítol 1, però i qui fa la feina? La limitació en la taxa de reposició d’efectius imposada pel govern del PP per afavorir l’externalització o privatització dels serveis públics lògicament no ajuda, però a través de la declaració de serveis essencials del ple del mes de juliol de 2013 i les excepcions de la mateixa llei, res no fa pensar que no es puguin cobrir.

Així doncs, marxen els companys però la feina es queda i la solució que troba l’ajuntament és dispersar-la entre la resta de companys/es del departament (sense ampliar jornada ni retribucions) o sobreviure amb plans d’ocupació. Això es tradueix en situacions d’estrés i una mala qualitat en els serveis propiciats per la sobrecàrrega de treball. La infantil conclusió que dispersant la feina resolem el problema, com qui escampa un gruix de brutícia entre les juntes de les rajoles, o la probabilitat que la gent que s’ha jubilat no treballés i passés les hores ociosament a la feina no té sentit.

Cal doncs que l’ajuntament deixi d’estalviar amb les coses de menjar i substitueixi totes les baixes que en són moltes. A la Policia Local reclamen des de fa temps que es cobreixin places vacants, i a la resta de departaments el degoteig és continu. Aquest any, per exemple, no s’ha cobert a Serveis Territorials una plaça de cap de brigada de jardineria, una d’oficial d’obres, un 25% d’una altra plaça d’oficial d’obres (lenta agonia de la plantilla de la brigada) i un peó del cementiri.  Qui fa la feina d’aquesta gent?


La memòria del Capítol 1 de la responsable de Recursos Humans que acompanyava l’aprovació de pressupost i plantilla pel 2015 ja afirmava “…serà necessari abordar com a projecte global una nova estructura d’organigrama” i també  “…el fet que no s’incrementi en els darrers anys capítol 1 és un risc afegit, ja que no s’està realitzant en termes d’homogeneïtat respecte a l’exercici anterior i per tant s’estan afrontant nous projectes sense poder incrementar els recursos econòmics.”  O sigui més feina, més projectes amb menys gent. No anem bé.