divendres, de novembre 29, 2013

CRITERIS DE PRODUCTIVITAT: TORNEM A TOPAR AMB EL GOVERN MUNICIPAL



Com recordareu, fa unes setmanes el Comitè Unitari de Personal va enviar a tota la plantilla una proposta de regulació del complement de productivitat per tal de rebre suggeriments. Una vegada recollides les aportacions de la plantilla, aquestes es van sotmetre a debat en el si del Comitè Unitari de Personal. El document-proposta resultant va ser lliurat als representants del govern amb la intenció d'atorgar prioritat a aquest tema, veient les dates en les que ens trobem (cal recordar que la paga de productivitat es fa efectiva el mes de març).

El govern ha agraït que presentéssim una proposta -recordeu que el mantra que havia repetit fins ara és que no en presentàvem cap i només criticàvem com si correspongués als treballadors fixar els objectius de productivitat a assolir en una empresa-.  La nostra proposta no marca objectius, però pretén eliminar la total subjectivitat dels criteris utilitzats fins ara. Sintetitzant, proposàvem:

- Destinar a productivitat un fons resultant de la multiplicació de 1.200 € pel nombre de treballadors i distribuir aquest fons segons puntuació.

- A l'espera que el govern decideixi quins objectius pretén assolir, establir com a criteris de valoració l'index d'absentisme i puntualitat, qüestionari sobre ítems ascendent i descendent (els caps valoren els subordinats i viceversa), una enquesta de satisfacció ciutadana, i la valoració de l'autoformació. Aquests quatre criteris a raó d'un 25% del resultat de la valoració cadascún.

La resposta del govern a la Mesa General de Negociació, de moment, ens suggereix  una postura semblant a la que van mantenir l'any passat, encara que més suau, sens dubte produït pel propi fracàs de l'experiència (encara que continuen afirmat que ha estat positiu) i pel grau de contestació que va rebre de la plantilla de treballadors.

És difícil preveure què passarà, però el tema amenaça en enquistar-se i portar-nos a l'aplicació dels mateixos criteris de productivitat que l'any passat, cosa que hem intentat i continuem intentant evitar. Sabem de la llibertat que les normes deixen als ajuntaments per decidir els criteris de productivitat en virtut de la potestat d'organització, però tan cert és això com la total inutilitat de les actuals regles dels joc per millorar la qualitat dels serveis públic en base a una major motivació dels treballadors/es.
 

diumenge, d’octubre 20, 2013

L'ALCALDIA INCORPORA UN NOU GERENT

En la Mesa General de Negociació del passat 16 d'octubre, els representants de l'equip de govern van presentar als sindicats el nou gerent de l'Ajuntament de Premià de Mar. Es tracta de Fernando Pindado que es va incorporar el passat 1 d'octubre. Pindado és jurista i expert en temes de participació i ha col.·laborat professionalment amb diverses institucions com l'Ajuntament de Donòstia, la Junta d'Andalusia i la Generalitat de Catalunya, entre d'altres. També ha treballat com a Cap de Recursos Humans a l'Ajuntament de Sant Adrià.

Des de CCOO li donem la benvinguda i confiem que la seva experiència i professionalitat contribueixi a millorar les relacions laborals al nostre ajuntament.

Hem de recordar que l'actual Pacte de Condicions de Treball 2008-2011 va ser possible per la decisiva intervenció del gerent d'aleshores, Francesc Sánchez, després de quatre anys sense possibilitat d'acords. Esperem que amb la incorporació de Fernando Pindado aconseguim també resultats positius que ajudin a un bon clima de treball i a la preeminència de la racionalitat en les negociacions.
L'AJUNTAMENT DISSOL ELS PATRONATS DE L'ESCOLA DE MÚSICA, EL MUSEU I  LA RADIO

L'Ajuntament  ha dissolt en el darrer ple el Patronats de l'Escola de Música,  Museu d'Estampació Tèxtil i de la Radio Municipal. El canvi de gestio d'aquests organismes autònoms pretén respondre a una major economia procedimental i administrativa i adaptar les seves estructures.

De la revisió dels expedients feta pel Comitè Unitari de Personal podem concloure que si bé en el cas de la radio municipal s'invoca una raó normativa (l'adaptació a la Llei de l'Audiovisual de Catalunya), en el cas del Museu i de l'Escola de Música únicament s'aporten raons d'eficiència administrativa que sembla que han de contribuir a una menor despesa de gestió. Aquesta percepció, però, no es suporta en cap estudi de costos (al menys això es desprèn de la documentació obrant a l'expedient).

La postura des de CCOO és col·laborar amb l'ajuntament a fer sostenible aquests organismes sota la condició del manteniment de les plantilles. La integració de l'Escola de Música i del Museu en la gestió directa de l'ajuntament comportarà que el seu personal passarà a estar cobert per l'Acord de Matèries Comunes que s'està negociant. En el cas de l'Escola de Música, els treballadors disposen ara d'un conveni propi que caldrà convertir en annexe a l'Acord en procés de negociació.

Mentre que el personal d'aquests dos organismes passarà a l'ajuntament, en el cas de radio Premià, aquests s'integraran a l'empresa municipal Premià Serveis.



CCOO DEMANA EL PAGAMENT DE LA PART MERITADA DE LA PAGA EXTRAORDINÀRIA ELIMINADA PEL GOVERN DEL PP L'ANY 2012



A través d'instància presentada al registre general de l'ajuntament el passat dimecres dia 16 d'octubre, la secció sindical de CCOO ha demanat la convocatòria de la Mesa General de Negociació per tal que s'acordi el pagament de la part meritada de la paga extraordinària de Nadal eliminada el 2012.

La raó que ens porta a aquesta actuació és per una banda la proximitat en el venciment de la reclamació via recurs per part del personal laboral que disposa d'un any per fer-ho (finalitza el proper novembre) i també el fet que ja són moltes les sentències favorables als treballadors que s'estan dictant en diferents indrets de l'estat espanyol. Una de les darreres s'ha produït a favor d'una treballadora de l'ajuntament de Mataró i ja hi ha ajuntaments que, sense esperar al pronunciament del Tribunal Constitucional, a la vista d'aquestes sentències, ja ha concedit la proporcionalitat de la paga als seus treballadors que arriba al 25% de l'import escatimat el 2012.

Esperem que l'ajuntament sigui sensible a aquesta situació i segueixi l'exemple d'aquests ajuntaments per evitar haver de recórrer a mesures de mediació i conciliació o bé de conflicte col.lectiu.
L'APLICACIÓ DE L'AUTOFORMACIÓ TROBA ENTREBANCS


 
El mes de juliol el Ple Municipal va acordar el capítol de Jornada, permisos i llicències dins de l'Acord de Matèries Comunes que s'està negociant a la Mesa General de Negociació. En aquella mateixa sessió també es va acordar la regulació de l'autoformació.

L'autoformació consisteix en una modalitat dual. Per una banda el treballador es pot formar en la millora de la seva condició i aptitud psicofísica en diverses matèries com ara l'ús de les noves tecnologies, el coneixement dels drets laborals, o la pràctica de l'educació física, entre d'altres.  El temps màxim que el treballador pot dedicar a aquestes activitats dins de la seva jornada és de 30' diaris. Aquesta tipologia formativa s'ha d'acreditar a través de declaració responsable el model de la qual encara no han facilitat els Recursos Humans, fet que no obvia el que els treballadors puguin exercir aquest dret des del dia 1 d'octubre. Aquesta formació no merita de cara a una probable valoració de la productivitat.

Per altra banda existeix la modalitat formativa que consisteix en seguir activitats de formació proposades pel departament de Recursos Humans que està subjecte a una valoració dels coneixements adquirits per part d'aquest departament. També es pot acreditar l'aptitud a través d'un certificat o diploma expedit pel centre en el que s'hagi cursat aquesta formació. La inversió dels 30' diaris en aquesta activitat amb rendiment demostrable merita de cara al complement de productivitat.

Cal tenir clar que autoformació (feta a iniciativa de l'empleat) no és el mateix que la formació instada per l'ajuntament. En aquest darrer cas la formació està subjecta al Reglament de Formació que regula les condicions en que s'ha de desenvolupar. Des de CCOO us volem deixar clar que aquest tipus de formació feta a iniciativa de l'ajuntament en cap cas pot ser exigida en els 30' destinats a autoformació i que si es dóna aquesta circumstància us heu de posar en contacte o bé amb nosaltres, si sou adherit/da, o bé amb el Comitè Unitari de Personal.

La primera fase de l'aplicació de l'autoformació ha generat molts dubtes inicials. Per això el Comitè Unitari de Personal va instar al departament de Recursos Humans a fer una sessió explicativa. Volem entendre que les dificultats que s'han donat fins ara s'han degut a una deficient transmissió de la informació entre els diversos actors (àmbit polític, recursos humans, caps de serveis....) més que no pas a una mala voluntat de privar als treballadors dels seus drets. Des de CCOO ens oferim a contribuir a una major claredat i transparència de la mesura tant a l'ajuntament com als treballadors
L'EMPRESA SECE INTENTA DEMORAR EL PAGAMENT DE LA NÒMINA A UN TREBALLADOR DE L'AJUNTAMENT SUBROGAT

Un treballador de l'Ajuntament de Premià de Mar subrogat a l'empresa SECE per al manteniment dels serveis d'enllumenat al municipi es va posar en contacte amb el Comitè Unitari de Personal per fer avinent que l'empresa li havia comunicat demores e n el pagament de la nòmina del mes d'octubre, situació que també s'havia donat el mes anterior.

El Comitè Unitari de Personal va sol.licitar de manera immediata a l'Alcaldia la intervenció sobre l'empresa concessionària atès que en els plecs de condicions del contracte, aquesta es compromet a respectar totes les condicions laborals dels treballadors subrogats. L'incompliment d'aquest article del plec de condicions podria suposar per l'empresa una multa important per no observança de les clàusules contractuals. 

Cal agrair en aquest cas la ràpida reacció dels companys de Serveis Territorials i de la mateixa Alcaldia que ha comportat que l'empresa SECE, que hauria d'optar a un nou concurs de contractació el proper mes de maig per mantenir els actuals serveis, hagi corregit la seva actuació i reestablert les condicions del treballador subrogat.
L'AJUNTAMENT ESTUDIA UNA REMODELACIÓ DEL DEPARTAMENT D'ESPORTS

El govern municipal està estudiant una remodelació del personal del departament d'Esports atès la conflictivitat que s'ha generat per un sobredimensionament de les tasques respecte als recursos humans disponibles.

 Arran d'un requeriment per part del Comitè Unitari de Personal als responsables polítics i als tècnics de Recursos Humans, va tenir lloc el passat mes de juny una reunió en la que els treballadors van fer palès la desproporció de les tasques (gestió i manteniment de tres instal.lacions (Pavelló Voramar, Pavelló Poliesportiu i Camp de Futbol) a més de l'activitat de foment d'activitats esportives al municipi i la gestió pròpia de matèries relacionades amb les entitats esportives de Premià de Mar. Per afrontar tota aquesta tasca només disposen d'un tècnic, un dinamitzador (compartit amb altres àrees) una administrativa amb dedicació parcial (mínima) i dos conserges que han de cobrir tots els torns i no disposen de substitut en cas d'absència.

El Comitè Unitari de Personal va demanar que el personal del departament d'Esports fes una proposta dels serveis que es podien oferir amb el personal actual i a l'ajuntament un estudi de càrregues de treball. El responsable d'Esports va fer la seva part: un informe exhaustiu de l'actual situació del personal, el temps que es dedica a cada funció professional i les propostes de serveis possibles a partir d'aquesta realitat. Per part de l'ajuntament no s'ha lliurat encara cap estudi de càrregues de treball i redueix la problemàtica a un tema d'organització de conserges i de compliment de les tasques assignades.

Des de CCOO opinem que  no es tracta només d'un problema de conserges i que cal abordar de manera integral uns problemes que tenen més a veure amb unes excessives càrregues de treball i unes fitxes de llocs de treball defectuoses que desproveeixen els treballadors de la certesa en les seves condicions de treball. Es pot dir que actualment aquest departament és un departament de càstig i això, des del nostre punt de vista és totalment inadmissible.