dimarts, de desembre 20, 2022

UNA “APAGADA” INFORMATIVA BEN FRUCTÍFERA PEL PERSONAL INTERÍ

La nostra darrera publicació en aquest blog va ser el passat 2 de novembre. Pot semblar molt de temps perquè des de CCOO ens vam proposar mantenir informada la plantilla de manera permanent. La veritat, però, és que durant un temps, el millor per tots i per totes ha estat que haguem guardat un prudent silenci. 

La nostra publicació del 2 de novembre desgranava les bases d’estabilització, recent acordades, amb força detall. Aquesta notícia, esperada per molta gent, va aixecar, però, molta polseguera. Tant el govern municipal com PGT van manifestar la seva disconformitat en com s’havia transmès la informació, entenent que podia dificultar  un procés de per si ja prou complex. En realitat, el que va encendre les alarmes, creiem que no era tant la nostra informació, sinó la publicació reactiva per part d’un altre sindicat,  d’un document de treball que en cap cas havia de sortir de les taules de negociació. CCOO es va manifestar crítica amb aquesta actuació perquè entenem que entre donar una notícia (per molt detallada que sigui) i filtrar un document de treball hi ha molta diferència i pensàvem que també seria entès d’aquesta manera pels nostres interlocutors del govern, cosa que no va ser així i malauradament se’ns va posar a tots en el mateix sac.

En aquestes darreres setmanes, la publicació de la "Resolución de la Secretaría de Estado de Función Pública sobre las orientaciones referidas a la ejecución de los procesos de estabilización de empleo temporal derivados de la ley 20/2021, de 28 de diciembre" ha vingut a complicar encara més la cosa. Aquestes orientacions, que no són d’aplicació a l’administració local, han dificultat d’allò més les negociacions de bases de processos d’estabilització arreu, suposant una regressió en l’obtenció de resultats en les meses de negociació en les que CCOO està intentant aconseguir les millors condicions pel personal interí que ha d’afrontar aquests processos. En realitat aquestes orientacions han esdevingut un recurs pels ajuntaments poc convençuts per atiar la por a les impugnacions, malgrat això suposés que els i les aspirants a consolidar el lloc no poguessin, entre d’altres coses, obtenir més puntuació pel fet d’haver treballat en el mateix ajuntament convocant.

L’ajuntament  de Premià de Mar no ha estat una excepció i ha estat permeable a aquesta visió, fent trontollar l’acord obtingut el 28 d’octubre passat que va suposar l’aprovació d’unes bases que afavoreixen exponencialment les oportunitats del personal interí que actualment treballa a l’ajuntament.

Celebrem que finalment el govern municipal hagi aprovat en la passada Junta de Govern Local les bases acordades amb els sindicats i hagi protegit d’aquesta manera l’eficàcia dels acords i de la negociació col·lectiva per damunt de qualsevol altra consideració. Aquesta és, doncs, la raó per la qual hem tingut la necessitat del silenci informatiu: assegurar aquest acord, deixar maniobrar al govern i evitar el conflicte. Hi ha vegades que cal sacrificar la informació, allunyar-se del soroll i treballar  per obtenir resultats positius i aquest ha estat un exemple.

CCOO NO ES POT PRONUNCIAR SOBRE LES XIFRES DEL PRESSUPOST 2023, VEU POSITIVA LA PROPOSTA DE PLANTILLA I XOCA FRONTALMENT AMB EL GOVERN EN LA RELACIÓ DE LLOCS DE TREBALL

Tot i la incertesa sobre l’esdevenidor en matèria de pressupostos municipals en un any 2023 electoral, el govern municipal ja ha facilitat als sindicats part de la informació necessària perquè aquests puguin prendre un posicionament.

PRESSUPOST 2023

Pel que fa a Capítol 1, normalment CCOO, que fa la ponència de l’informe que posteriorment es debat en el Comitè Unitari de Personal, demana que se li faciliti tota la documentació. Això vol dir que necessitem, no només veure el capítol 1 de l’ajuntament sinó tot el pressupost en el seu conjunt, especialment el capítol 2 que és el que recull les contractacions externes. També ens interessa  el pressupost consolidat, amb informació sobre l’empresa municipal Primilia Serveis SL perquè entenem que ens cal analitzar les dades amb la perspectiva suficient. Per aquest motiu hem demanat a l’ajuntament que es faciliti als sindicats la mateixa informació que rebran els grups municipals prèviament al debat plenari que ha de tractar aquest tema. De moment el govern ens ha manifestat que no disposa encara d’aquesta informació.

PLANTILLA 2023

Un altre tema que l’ajuntament debat amb els sindicats és la plantilla municipal. En la Mesa General de Negociació els sindicats han valorat positivament el fet que l’ajuntament s’esforci en explorar totes les possibilitats legals per augmentar la plantilla. En aquesta ocasió, la legislació pot obrir noves possibilitats de flexibilització de la taxa de reposició i permetre la creació d’ocupació. La taxa de reposició és un autèntic problema per les administracions per quant no poden generar nova ocupació mentre augmenten els serveis públics en base a les actuacions proactives dels consistoris i les exigències socials d’una major prestació de serveis. La conseqüència de tot això és l’augment de la temporalitat en base a la contractació per programes i plans d’ocupació, l’externalització i, en el pitjor dels casos, la privatització de serveis, cosa que suposa, en definitiva, una transferència de recursos públics al sector privat i al lucre. En aquest punt, però, planeja com sempre la necessitat de posar negre sobre blanc allò que és de domini públic però que sembla que no es vulgui reconèixer: els departaments estan col·lapsats, hi ha una infradotació evident de personal en totes les àrees (especialment personal administratiu), tal i com reflectia l’estudi que va fer fa uns anys CCOO. Posteriorment a aquest estudi, l’ajuntament va encarregar a la Diputació un altre sobre el mateix tema que va ser interromput per la pandèmia però que finalment s’ha lliurat a la Corporació sense que aquesta, per raons que  els sindicats desconeixem encara, l'hagi fet públic i només se’ns ha facilitat un tràmit d’audiència”.

RELACIÓ DE LLOCS DE TREBALL

La Relació de Llocs de Treball és el document amb el que CCOO ens hem mostrat més crític. Hi ha diversos motius per aquesta posició contrària. En primer lloc, no només es manté i s’augmenta el sistema de lliure designació per a gran part de la cadena de comandament, sinó que ara, l’impacte de l’arbitrarietat en el sistema de selecció corresponent pot ser molt superior en barrar-se els llocs de Cap de Servei a A1/A2 i per tant augmentar el marge de discrecionalitat del govern.

CCOO ja vam fer una proposta d’eliminació de les lliures designacions limitant-les al lloc de Cap d’Àrea i Gerència. Pensem que és en aquest nivell on resideix el caràcter estratègic per l’organització i no pas en comandaments més operatius com els Caps de Servei i Caps de Departament. La lliure designació en aquests nivells inferiors només fomenta el clientelisme i no facilita la consolidació professional dels seus ocupants, ja que, com ha quedat demostrat diverses vegades, les raons de nomenament i cessament no són transparents i es vinculen a fets deslligats d’una avaluació objectiva del rendiment d’aquest personal. Creiem que a aquestes alçades és vergonyós que el govern pretengui seguir amb el seu particular “dret de cuixa” per evitar i en algun cas, subvertir, processos selectius i objectius.

Un altra raó per la qual CCOO es mostra molt crítica amb la RLLT és l’absència d’un organigrama. No es poden analitzar els llocs de treball i la seva existència lògica si no som capaços d’enquadrar-los en una organització. Aquesta organització es va fer explícita el 2017 abans de la Valoració dels Llocs de Treball (es va aprovar en el Ple Municipal) però cinc anys després sense cap actualització, ja ha quedat desdibuixada i el govern ha estat incapaç de posar-la al dia. Lluny de negar la potestat d’autoorganització de l’ajuntament (frase que s’invoca fins a l'extenuació per les alcaldies d’aquest país per blindar decisions), des de CCOO exigim que l’ajuntament s’organitzi d’una vegada per totes. Aquest deure incomplert suggereix l’existència d’interessos inconfessables que romanen emparats per una organització sovint il·lògica dels recursos humans. Aquest fet explica que es mantinguin llocs de treball obsolets, d’un gran cost econòmic únicament per satisfer situacions personals.

Una altra de les raons de la nostra oposició frontal és la inexistència d’una codificació dels llocs. En la confusió, és evident que l’ajuntament augmenta la seva discrecionalitat i el seu marge de maniobra, però això no sempre obeeix a interessos legítims. Mentre que no se’ns demostri el contrari l’ajuntament ha usat i abusat de l’arbitrarietat (ens remetem al comentari anterior sobre lliures designacions), de manera que els marges de discrecionalitat per l’ajuntament  s’han de reduir a la mínima expressió si volem assegurar l'objectivitat.

Per finalitzar, en la darrera Mesa General de Negociació, CCOO va demanar una actualització de la Valoració dels Llocs de Treball l’any 2023 per entendre que l’actual que es va fer el 2017 ha quedat endarrerida i no és un instrument vàlid, ara per ara, per la prestació eficient del servei públic (per posar un exemple, les referències externes dels llocs de treball daten del 2012).

Seguirem informant de l’evolució d’aquests temes tan transcendents per la plantilla de treballadors i treballadores.


APROVAR UN REGLAMENT DE TELETREBALL I CAURE EN EL CAOS

CCOO vam ser l’únic sindicat que va participar en les comissions de treball del Reglament de Teletreball i el va acordar posteriorment. Volíem, d’aquesta manera, evidenciar la nostra determinació per dotar d’un marc regulador fiable les diverses normatives aplicades en situació d’excepcionalitat arran de la pandèmia de la COVID19. 

Naturalment, i sempre ho hem dit, no és el reglament que més ens agrada. Fins i tot vam voler presentar esmenes una vegada treballat per corregir determinats aspectes, cosa que no va ser possible per l’actitud del govern que va entendre validat el treball de la comissió, obviant que posteriorment calia obrir un procés de negociació (aquesta ha estat la causa per la qual posteriorment CCOO ha reconsiderat la seva participació en més comissions de treball).

Doncs bé, allò que CCOO ja va qüestionar, a la pràctica ha acabat per portar problemes, fonamentalment perquè l’ajuntament no estava preparat per aplicar-ho el primer dia en el que el reglament fos executiu (no tenia preparades les dotacions de recursos necessàries per facilitar el teletreball ni els procediments per fer efectives les sol·licituds per part dels treballadors i treballadores). Això, juntament amb el fet que no es va preveure cap disposició transitòria que permetés la implantació progressiva, ha generat dificultats importants en la seva aplicació. 

Tant és així, que PGT ha hagut d’organitzar aquest últims mesos les accions formatives exigides als nou sol·licitants perquè la gent que hi tenia interès no podia materialitzar el seu expedient de sol·licitud per manca de requisits que eren atribuïbles al propi ajuntament. Tampoc els caps de servei han rebut ni la formació necessària ni estan fent aplicar el reglament al seu personal que teletreballa, en tant que aquest, en molts casos ni tan sols ha formulat sol·licitud mentre segueix fent treball a distància, probablement perquè ningú no ha pres cartes en l’assumpte i no se’ls ha informat correctament. CCOO vam demanar al Comitè Unitari que sol·licités informació a l’ajuntament sobre aquest tema, i malgrat no disposem de tota la necessària, si que se’ns ha comunicat que hi ha seixanta-tres persones de plantilla fent teletreball. En quina situació i sota quina regulació s’està fent aquest teletreball? Com sempre passa quan s’improvisa, immediatament surten els greuges. Gent que manté el teletreball fora de normativa i gent que vol fer teletreball i se li nega perquè no disposa d’uns requisits que no s’exigeixen als que ja estan teletreballant. CCOO va demanar que acabés aquest greuge i s’autoritzés el teletreball sense l’exigència dels requisits formatius al personal que ho ha sol·licitat i que s’informés al que ja l’està efectuant de la necessitat que regularitzi la seva situació.

Recentment  PGT va adreçar un correu en el que marca una data per fer-ho, però amb un to de recomanació, cosa que posa de manifest la poca convicció amb la que s'està aplicant el reglament.