dimarts, de maig 12, 2020

RESUM REUNIÓ GRUP D'ESTUDI DE TELETREBALL ( 29-04-2020)


Es destaquen aquestes idees:

     1.       Els integrants del grup d'estudi reconeixen que no es disposa del temps necessari per planificar una adequada implantació del sistema de teletreball. El que es pretén és establir aquesta modalitat amb voluntat de permanència i això exigeix fer-ho bé i no precipitadament. Caldria un plantejament seriós inclús la possibilitat en invertir en l'assessorament necessari. No es pot dir que ara s'estigui fent teletreball, sinó que s'està responent amb urgència i en precari a una situació d'excepcionalitat. Tampoc no es disposa de pressupost el 2020 per impulsar-ho.

     2.       Tot i tenir-ho regulat al conveni de fa anys, s'ha fet un ús esporàdic del sistema de teletreball sense afrontar-ho decidídament i sempre des d'una perspectiva ocasional i de conciliació. Arran de la pandèmia, ara, a més, la seva implantació passa a ser una necessitat organitzativa.

     3.       A partir de l'experiència del confinament cal instaurar una nova cultura de treball basada menys amb el control de presència i més en la confiança i amb uns criteris clars de funcionament. Ara el que ens ha permès l'obligat confinament és conèixer el sistema i haver perdut la por a aquesta nova cultura.

     4.       Actualment, la xifra de treballadors/es que estan operant sota la modalitat de teletreball són 60 dels quals 40 ho estan fent amb un ordinador subministrat per l'ajuntament.

     5.       Ara s'està centrat en la preparació de la represa de l'activitat, ordenar aquest procés a ra té caràcter prioritari.En aquest procés, però, aquest grup d'estudi té un paper com és el de marcar els criteris per la permanència en el sistema de teletreball d'aquelles persones que no han de reingressar al servei presencialment si no és estrictament imprescindible: inicialment treballadors/es amb vulnerabilitats i aquells/es que es recullen a l'article 13 de l'Acord de Matèries Comunes com ara companys/es amb càrregues familiars, amb residències allunyades o amb problemes de mobilitat.

     6.      Es reprendrà l'activitat d'aquest grup d'estudi sense data fixa, un cop es resolgui el desconfinament i la represa de l'activitat presencial, treballant en paral.lel en aquelles qüestions en les que calgui regular o concretar com cal prestar el servei en règim de teletreball en cada circumstància.

dilluns, de maig 11, 2020

MESA GENERAL DE NEGOCIACIÓ AMPLIADA (7 MAIG 2020)


Data i hora: 7 de maig de 2020  17.00h
Sistema: videoconferència

Us fem un resum de les principals idees tractades:

     1.       Es tracta d’una Mesa General de Negociació ampliada amb els membres del Comitè de Seguretat i Salut perquè prioritàriament tracta d’abordar el desconfinament i la represa de l’activitat presencial.

     2.       Es posen sobre la taula les mesures  previstes. Es diu que l’Estat i la Generalitat ja han pactat amb la representació sindical unes mesures que segueixen una línia molt genèrica. Des de RRHH s’ha contactat amb Diputació i altres ajuntaments però no hi ha una línia referencial d’actuació. Encara no s’ha pogut fer una planificació global pero és té clar que la reincorporació ha de començar pels serveis essencials. Concretament està previst que Serveis Socials s’incorpori el dia 11 de maig amb ús d’EPI’s i amb cita prèvia de 9h a 14h, també la Brigada en aquesta mateixa data amb el 100% dels efectius, i l’Arxiu perquè normativament s’ha considerat també essencial i la Policia Local es reincorporaria el 18 de maig també amb el 100% dels efectius. Es calcula que la resta de serveis es podria reincorporar el 25 de maig. Pels sindicats es manifesta que prèviament a qualsevol reincorporació cal arribar a un acord sobre mesures preventives tal i com ja s’ha fet a l’administració de l’Estat i a la Generalitat.

      3.       La responsable de RRHH manifesta que no invertiran recursos en adaptar antigues dependències i es centraran en l’adaptació de les mesures en el nou edifici de Ca l’Escoda. Per altra banda assegura que no s’ha d’interpretar la posada en marxa de serveis essencials com una represa de l’activitat perquè en cap moment s’han aturat. El que s’ha fet es no acumular personal pel risc de contagi i per això s’ha relaxat la jornada o s’han establert torns. El que ara es pretén és tenir les plantilles d’aquests serveis a ple rendiment i posteriorment tractar sobre la reincorporació de la resta.

     4.       En el cas de la represa de l’activitat a Serveis Socials es preveuen llocs d’atenció a l’edifici del Gas, sempre amb cita prèvia i fent que els usuaris, en circumstàncies ordinàries, esperin fora de l’edifici. Hi haurien en servei quatre professionals amb els EPI’s corresponents (protecció facial). No s’hi instal·laran mampares, previsió que únicament està feta en el cas de l’OAC. Encara no es té clar quines persones mantindran la prerrogativa del teletreball (caldrà considerar el tema comptant amb el Grup d’Estudi de Teletreball). S’ha demanat a la responsable de Serveis Socials com organitzar aquesta represa atenent que ara s’està fent teletreball. També s’està estudiant per part del servei quins dels tràmits es poden fer on line. Demà dia 8 hi ha prevista una visita al Gas i s’acabarà d’estudiar en el grup de treball creat en el marc del CSSL la reevaluació dels riscos associats al lloc de treball i les condicions del retorn al treball presencial

      5.       Pel que fa a la Brigada en aquest temps s’ha estat treballant 1 dia x setmana per cada empleat i la resta ha estat de guàrdia. No hi ha una raó objectiva per la qual s’hagués prescindit dels trebaballadors dels plans d’ocupació. Hi ha 15 persones treballant a la brigada i cal evitar que coincideixin a l’entrada i a la sortida del servei, també l’acumulació de persones als vestidors i als lavabos on cal preveure desifeccions permanents i evitar compartir eines de treball. Es farà formació on line i en paper per la comprensió de les mesures.

      6.       El servei de prevenció haurà de validar els casos en els que els treballadors/es han manifestat tenir la condició de personal vulnerable.

      7.       Pel que fa a la Policia Local, els sindicats manifesten que no es tracta de desescalar ja que aquest departament ha estat treballant al 100%, si bé shan organitzat els torns de manera que s’ha evitat l’acumulació de persones en els diferents serveis. Proposen ajornar la reincorporació amb el sistema ordinari a partir del 25 de maig (data de finalització de l’estat d’alarma) enlloc del 18 de maig (posteriorment a la reunió l’ajuntament ha informat que accepta aquesta proposta).

      8.       S’ha fixat el proper dimarts dia 12 de maig per una nova sessió de la MGN per tractar la resta de temes previstos. En aquesta mateixa mesa s’incorporarà una proposta dels sindicats sobre mesures de prevenció prèvies a la reincorporació presencial als centres de treball.

dilluns, d’abril 27, 2020

MESA GENERAL DE NEGOCIACIÓ (22 d'ABRIL 2020)

1. Seguiment i informació sobre les actuacions dutes a terme durant la situació d'alarma i que afecten al personal 

• La Cap de RRHH fa un resum de la situació i parla del reforç d'alguns serveis essencials com els serveis socials i l'Oac, amb noves incorporacions ja sigui exteriors, (com el cas de la nova treballadora social), com interns i quatre empleats més en el cas de l'OAC que recullen trucades telefòniques per fer atencions a la ciutadania en relació a la crisi. 

• S'està trucant als majors  de 65 anys i s'està preparant material protector amb destí als domicilis. 

• S'ha posat a disposició de la plantilla formació on line. S'han registrat 178 inscripcions en els microcursos de la Diputació i 8 específicament en el curs de teletreball, s’està reunint més informació de les entitats municipalistes. 

• La nòmina d'abril vindrà ja amb un increment del 2% de retroactivitat a data 1 de gener. 

• El Comitè de Seguretat i Salut Laboral ha aprovat un protocol de mesures preventives i s'ha ratificat per decret d'Alcaldia. Aquest protocol té un caràcter revisable. S'enviarà a tota la plantilla.

1. Proposta de gratificació al personal que cobreix serveis essencials en l'estat d'alarma

• Els sindicats proposen alguna compensació econòmica pels treballadors i treballadores que més intensament han participat de manera presencial i amb llargues jornades de treball en la prestació dels serveis públics essencials dictats per l'Alcaldia. 

• El govern manifesta que està reunint la informació dels diferents departaments i les diferents actuacions del personal i farà una valoració global de tot aquest període de crisi. En aquell moment es pot tornar a plantejar el debat, una vegada disposem d'aquesta informació. 

• Les dues parts admeten que s'ajorni aquest tema i s'uneixin esforços en la gestió de la crisi i en la reorganització i redistribució dels recursos disponibles per donar resposta a les necessitats immediates de la població.

2. Procés de desconfinament i tornada a la feina 

• La Cap de RRHH diu que s'està començant a pensar en com efectuar la tornada a l'activitat tenint en compte que ningú no tornarà físicament al seu lloc de treball si no es poden assegurar les mesures preventives i necessàries. La tornada serà progressiva i sense exposició al risc. Actualment s'està fent una anàlisi de la situació dels equipaments. 

•  Per la part sindical es demana la remodelació del Comitè de Seguretat i Salut per donar-li un caràcter més executiu a l'efecte d'agilitzar la presa de decisions en matèria de protecció de salut dels treballadors, cosa a la que respon la representació del govern que cal observar les competències que normativament té assignades cada òrgan. 

• Finalment s'ha acordat que coincidint amb la convocatòria de sessions ordinàries de la Mesa General de Negociació es convoquin meses extraordinàries dedicades a la gestió del procés de desconfinament i represa de l'activitat incorporant en aquesta mesa els delegats i delegades de prevenció. 

• La periodicitat de les convocatòries serà cada dues setmanes, si bé extraordinàriament es poden convocar en un menor espai de temps.

 3.Creació d'una Comissió d'estudi per a la implantació del teletreball a l'Ajuntament 

• Es planteja la creació d'una comissió d'estudi per a la implantació del teletreball a l'ajuntament. 

•  Es valora que el que antigament allò que prioritàriament tenia una dimensió de conciliació de la vida laboral i familiar, ara esdevé una necessitat organitzativa. La crisi del COVID 19 ha significat la irrupció d'una manera abrupta del teletreball com una eina obligada pel desconfinament, i aquest sistema de treball, per bé que amb la necessària planificació, haurà de romandre més enllà de la situació més immediata. 

•  Es valora que la creació d'una comissió d'estudi s'alinearia amb la idea d'una perspectiva molt més a llarg termini del que les peremptòries necessitats obligades per la finalització dels efectes del decret d'estat d'alarma, ens poden exigir. Així, doncs la creació d'aquesta comissió s'ajorna per més endavant. 

•  El que si que es crea és un grup de treball en el que s'integren Anna Álvarez, Dolors Garcia, Charo Fernández, Núria Mestre, Ramon González i Cesc Niubó per elaborar continguts en relació a la regulació imminent de les condicions en les que s'ha de continuar donant el teletreball en el període de crisi més immediata. Aquest grup de treball es reunirà la setmana vinent per validar les propostes que s'elevaran per a la seva aprovació a la Mesa General de Negociació per tal que entrin en vigor a la finalització de l'estat d'alarma decretat pel govern espanyol. 

• Aquest grup haurà de treballar en coordinació amb el Comitè de Salut Laboral i la Mesa General de Negociació a l'hora d'abordar el desconfinament i la represa de l'activitat pel que fa a aquells aspectes relacionats amb el treball a distància.

4. Intervenció final de l'Alcalde 

Tanca la reunió l'Alcalde referint-se al pressupost municipal. Diu que cal plantejar la situació d'una manera diferent a la que veníem fent fins ara i veure en quines àrees es dona una necessitat més manifesta de recursos i en quines no. Es portarà a aprovació en pocs dies el pressupost 2020 incorporant els canvis obligats per la situació i es treballarà de cara al 2021 de cara a un pressupost que probablement vegi afectada la inversió pública en favor d'un major esforç en mesures d'ajuts a la població.  També es preveu una caiguda en la participació en els tributs de l'estat.

diumenge, d’abril 05, 2020

MESA GENERAL DE NEGOCIACIÓ (3 D'ABRIL 2020)


MESA GENERAL DE NEGOCIACIÓ 3 D’ABRIL DE 2020 DE 10h A 11.38h

TEMES TRACTATS:

1.  l’Alcalde, Miquel Angel Méndez dona les gràcies a tothom: als serveis essencials, a la gent que està teletreballant amb intensitat a la gerent i a la cap de Recursos Humans.

2. Dolors Garcia de RRHH diu que es va actuar ràpidament, es va enviar tothom a casa i es van fixar serveis essencials. Tot i que s’ha tardat un mica en organitzar el teletreball, el dispositiu que està funcionant ens servirà pel futur a l’hora d’aplicar aquest nou sistema de treball. Explica que es va organitzar a través de la comissió de contingències els serveis essencials que van afectar a l’OAC, la brigada, els serveis socials, la policia i informàtica. S’ha contractat una empresa per gestionar les trucades a l’OAC i aquest servei està donant atenció continuada de 8h a 20h.

Els serveis socials s’han reforçat amb dues professionals més que es contracten procedents de la bossa del Consell Comarcal del Maresme fins el 31 de desembre amb independència que la pandèmia remeti abans, ja que seran necessàries per gestionar la feina que s’està generant. La formació s’ha fet en dos torns. També s’han incorporat als serveis socials persones d’altres departaments amb coneixements professionals a partir de les dades de gestió del talent de que disposa el departament.

3. S’ha organitzat un grup de voluntaris al municipi per prestar assistència a la gent vulnerable que ho necessiti, especialment gent gran. Hi ha vint companys i companyes de la plantilla en tasques de coordinació  i cinquanta-dos més en tasques de trucades a gent gran. A més, cal afegir la gent que està en serveis essencials. La resta de personal està funcionant en règim de teletreball. S’estima que un 99% de la plantilla està mobilitzada i l’ajuntament mostra la seva satisfacció per aquest fet.

També s’han proposat als treballadors/es que resten confinats/des en els seus domicilis accions formatives i s’han expedit certificats de mobilitat als companys i companyes que tenen cura dels serveis essencials.

4. S’ha comunicat als interessats/des el nomenament en data 1 d’abril en comissió de serveis de tres companys/s de l’OAC que passen a ocupar la fitxa de Gestor/a OAC. Es manté el compromís de reconeixement dels endarreriments. 

5. A preguntes de la part sindical, l’ajuntament assegura que no s’ha plantejat finalitzar contractes o alterar la situació de la plantilla en aquest moment d’excepcionalitat. S’està treballant correctament i ningú ha de patir per la seva estabilitat en aquests moments. Els expedients de regulació no s’apliquen a l’administració.

Es deixa per més endavant el debat sobre la recuperació o no de temps de treball ja que ara el que cal atendre és la situació d’alarma. Hi ha interpretacions jurídiques diverses sobre l’aplicabilitat o no de les mesures del govern de l’estat a través del RD 10/2020 i de moment no ens podem precipitar perquè aniran sortint noves normes a mesura que vagin avançant els dies.

6.Respecte els equips de protecció individual (EPI) de la gent que està treballant en serveis essencials, s’informa als sindicats que la responsabilitat de l’operatiu recau en el cap de la policia local. S’ha rebut material com ara mascaretes, guant, sabó, granotes i termòmetres així com setanta-cinc tests de ràpida detecció.  Aquests tests es repartiran amb destí al personal de serveis essencials que operen al carrer i a les residències de gent gran. També s’ha encarregat al Consell Comarcal a través de compra agregada cinc mil mascaretes més. També s’ha reforçat la neteja i desinfecció de vehicles municipals.

Des de la part sindical demana la revisió dels protocols i s’ofereix a fer una proposta de redactat, també s’afirma que no cal esperar a que hi hagi simptomatologia per utilitzar els tests perquè aleshores serà massa tard.  Els tests disponibles són insuficients pel personal que està treballant.

7. Per gerència es diu que cal un treball de planificació i inspecció dels equipaments públics abans de que entrin de nou en funcionament. En aquest sentit cal prevenir el control d’altres malalties com la legionel·losi i fer la profilaxi necessària en instal·lacions d’ús col·lectiu.

8. Per Recursos Humans es suggereix la creació d’un grup de whats app amb els membres del Comitè de Salut Laboral com a sistema ràpid i eficaç de comunicació, proposta amb la que hom es mostra d’acord.

9. S’acorda mantenir el calendari de reunions ordinàries amb caràcter mensual de la Mesa General de Negociació, si bé en aquest període es podran convocar sessions extraordinàries quan hi hagi nous continguts per debatre. També, aprofitant el confinament es pot seguir treballant en els temes que estaven pendents quan es va decretar l’estat d’alarma com ara el pla de carrera professional, el reglament de formació o altres. Per part de gerència es diu que s’ha contactat amb la tècnica que està treballant en l’estudi de dimensionament de plantilla i que es manté el compromís de finalització tot i que els terminis es podrien dilatar lleugerament.

10. Gerència afirma que en properes sessions tindrem temps de fer valoracions sobre el desenvolupament dels esdeveniments i tanca la reunió l’alcalde dient que aquesta experiència ens ha obligat a fer-nos forts en un aspecte que fins aquest moment era una debilitat com és la manca de planificació. Afegeix que s’ha aconseguit cohesionar els equips d’intervenció i la gent de l’ajuntament, a qui transmet tota l’energia necessària per seguir endavant, està responent i s’ha situat perfectament a l’alçada de les circumstàncies.