dimecres, de març 08, 2023

PGT DEIXA DE CONTROLAR LA PAUSA DE 30 MINUTS PER ESMORZAR

El passat dimecres dia 1 de març els sindicats i tot el personal de l’ajuntament vam rebre per sorpresa una comunicació segons la qual a partir de l’endemà deixava de ser necessari fitxar la sortida i l’entrada amb motiu del permís per esmorzar.  Ens preguntem el perquè d’aquesta mesura que no ha estat mai proposada per cap sindicat a la mesa general i per tant s’ha adoptat de manera unilateral pel govern municipal.

L’alcalde en el ple municipal del mateix dia 1 de març va retreure al Comitè Unitari de Personal que no n’hagués fet esment en l’informe de la plantilla i pressupost pel 2023, cosa complicada si tenim en compte que l’informe ja estava redactat i s’havia enviat al govern i a tot el personal el 28 de febrer, el dia abans. Pot haver una relació causa-efecte? Que cadascú extregui les seves pròpies conclusions. 

La veritat és que fitxar o no fitxar per fer la pausa d’esmorzar no es un problema rellevant pels treballadors i treballadores de l’ajuntament que compleixen responsablement amb el respecte al temps del que disposen per fer-ho i ningú no ho ha plantejat a la representació sindical. Ben al contrari, els problemes poden aparèixer precisament per la manca de control ja que l’ajuntament renuncia a exercir aquesta potestat i serà inevitable que es generin situacions de greuges comparatius entre els que en facin un ús correcte i els que en facin un ús abusiu, sense que existeixi una prova fefaent de tal circumstància

Així doncs, aquesta mesura, emfatitzada per l’alcalde en el ple com una concessió als treballadores i als treballadors no sabem d’on ha vingut ni que pretén si no és llençar una bomba de fum per ocultar els problemes reals de la plantilla, parcialment recollits en el maltractat informe del Comitè Unitari de Personal.

TORNEM A LA JORNADA DE 35 HORES SETMANALS!!! CCOO I ELS ANYS DE LLUITA PER FER-LA POSSIBLE


El passat dia 1 de març va entrar en vigor amb caràcter transitori la jornada ordinària de 35 hores setmanals per als empleats i empleades públiques de l’Ajuntament de Premià de Mar. Aquest decret mantindrà els seus efectes, mentre no s’aprova la modificació de l’Acord de matèries comunes del personal al servei de l’Ajuntament de Premià de Mar, que li donarà caràcter definitiu.

Cal dir que el reconeixement de la jornada de 35 hores setmanals no és d’ara. Es va començar a aplicar al personal de l’ajuntament coincidint amb la publicació del Conveni Col·lectiu i l'Acord regulador de les condicions de treball dels funcionaris de l'Ajuntament de Premià de Mar per als anys 1997-1999 i va ser impulsat pel Comitè d’Empresa integrat aleshores per delegats de CCOO que, com ara, disposaven de la majoria absoluta en la representació de la plantilla.

En aquell moment va costar molt vèncer les impugnacions de la sotsdelegació del govern però ens en vam sortir fins que uns anys més tard, el funest RD 20/2012 impulsat pel govern del PP, va anul·lar les jornades inferiors a 37,5h obligant-nos a reconduir aquest dret a través de l’artifici de l’autoformació que vam regular en l’Acord de Matèries Comunes 2014-2017 com una manera de sortir de l’atzucac.

Tots aquests anys, des del 2012 hem mantingut a la pràctica les 35h. i hem salvat la legalitat però queda clar que calia acabar amb aquest llast de l’autoformació que, tot i resultar enginyós i ser imitat per molts ajuntaments, responia a una anomalia que s’ha resolt en la darrera Llei de Pressupostos Generals de l’estat pel 2023, que en permet el retorn.

Felicitem-nos tots i totes, perquè efectivament les 35 hores són un guany pels treballadors i treballadores, però no pas producte de la gràcia de cap alcalde ni resultat del treball de cap sindicat de nova aparició, ni respon a una lluita recent. La jornada de 35 hores és una victòria d’un Comitè d’Empresa de CCOO del segle passat, no ho oblidem, i l’experiència ens demostra que, més important que guanyar drets, és lluitar per mantenir-los, en aquest cas, vint-i-cinc anys després.

Ara el que cal, és que les 35 hores esdevingui la jornada de referència a tota l’administració.

Texto, Logotipo

Descripción generada automáticamente


divendres, de març 03, 2023

L'ALCALDE PERD ELS PAPERS I ACUSA A CCOO D'ESTAR VINCULAT A PARTITS POLÍTICS

Nega la representativitat del Comitè Unitari de Personal, lamenta no poder cobrir més llocs per designació directa d'alcaldia, difon públicament el nom i cognoms d'un treballador i assegura valorar mil vegades més la feina d’aquest que no pas la de la Presidenta del Comitè.


Nova sortida de to de l'alcalde Rafael Navarro. Si el juliol de 2021 ja va protagonitzar un enfrontament amb el sindicat de CCOO amb motiu de la polèmica suscitada per la publicació d’una normativa de festa major en la que s’havia inclòs una frase considerada allunyada del llenguatge no sexista, en el Ple extraordinari del passat dimecres 1 de març, l'Alcalde va abocar dures acusacions al Comitè Unitari de Personal i a CCOO  afirmant la seva vinculació amb partits polítics (en el vídeo parla d'un i després de certs partits però no en concreta cap). Tot parteix de l'informe que va aprovar per unanimitat el Comitè Unitari amb el vot favorable de tots els sindicats: CCOO, UGT i CGT i que va ser traslladat als grups municipals i a tota la plantilla, amb motiu de l'aprovació del pressupost, plantilla i RLLT.


Probablement la raó per la qual a l’alcalde no li agrada l’informe del Comitè Unitari cal buscar-la en el fet que el document analitza la gestió del govern en matèria de personal i es posiciona críticament en aquells aspectes que desafien les bones pràctiques polítiques, l’ètica i la transparència en les seves actuacions. Seria desitjable que aquests fossin els valors en els que se sustentessin les actuacions del servidors públics (incloent els càrrecs polítics) i que ja ho tinguessin integrat en el moment d’assumir certes responsabilitats, cosa que, lamentablement, no sempre és així.


Segons Navarro, però, el problema són els informes esbiaixats d’un Comitè Unitari que no representa tot el personal perquè molts treballadors no estan afiliats. Aquest, sortosament no seria el seu cas perquè ell si que representa legítimament el municipi de Premià de Mar, doncs la majoria de la població premianenca, com tothom sap, està afiliada a un partit polític i, per descomptat, no cal patir perquè com assegura en la seva intervenció, “tot el que fa l’ajuntament és legítim i legal”. 


El fet que el Sr. Navarro arribés a afirmar que tant de bo pogués fer un ús més intensiu dels decrets d’alcaldia per nomenar personal i “posar en valor la gent que treballa i que ho dona tot”, és una metàfora de la seva gestió de personal: separar bons funcionaris (els seus) i mals funcionaris (els altres o els que el critiquen). No en va, la nova Relació de Llocs de Treball manté les lliures designacions per fer possible els desitjos expressats pel Sr. Alcalde (lògicament amb la col·laboració de la resta del govern municipal) i organitzar processos selectius on la seva sàvia qualificació pugui determinar el candidat/a escollit/da amb independència de la valoració objectiva dels mèrits, coneixements i habilitats dels aspirants. Com bé sabeu els sindicats ens hem negat a participar en els tribunals que bàsicament fan de figurants en aquests processos.


Dijous, potser conscient de la patinada en el ple, va fer arribar un correu balsàmic a tota la plantilla agraïnt l’esforç de tothom (bons i mals funcionaris). Au! som-hi tots!!!


Tot el suport a la nostra presidenta del Comitè Unitari de Personal, mil vegades digna.


Contra la difamació d’alguns polítics: afiliació i reforç dels sindicats!!!! 


Podeu mirar el vídeo a partir d’ 1 hora i 40 minuts i jutgeu vosaltres mateixos.







 


dijous, de gener 19, 2023

CARME VILLARREAL GUANYA LES PRIMÀRIES I SERÀ LA CAP DE LLISTA PER CCOO A LA JUNTA DE PERSONAL

El passat 12 de gener es van celebrar les eleccions primàries per confeccionar la llista de CCOO a les properes eleccions a la Junta de Personal.

En aquesta ronda interna, l’afiliació de CCOO amb relació funcionarial ha decidit, com ja ha fet en anteriors convocatòries electorals, quins són els candidats i candidates que gaudeixen de les preferències dels treballadors i treballadores adherides al sindicat.

L’ordre resultant, fruit d’una alta participació del 90% de l’afiliació, ha determinat que la companya Carme Villarreal, de Serveis Socials, que ha concorregut a aquesta consulta junt amb 13 candidats/es més, encapçali la candidatura. A la companya Carme, l’acompanyaran en la llista la resta de persones escollides. Aquests companys i companyes prèvia consulta de la secretaria general de la secció sindical, manifestaran la seva predisposició a formar-ne part i finalment es determinarà l’ordre definitiu que serà avalat per la comissió executiva de CCOO.

Carme Villarreal ja va assumir l’any 2021 la direcció del sindicat a l’ajuntament i ha participat com a màxima responsable en les sessions de negociació col·lectiva que s’inclouran en el balanç del mandat i que es donarà a conèixer a la plantilla durant la campanya electoral.

Una vegada es realitzi la constitució de les meses electorals, tant pel que fa al personal funcionari com laboral, s’acordarà el calendari electoral en el qual s'assenyalarà la data de votació. Us mantindrem informats 

TOT EL SUPORT A LA CARME PER FER MÉS FORTES LES CCOO EN EL NOSTRE AJUNTAMENT!!!!

dimarts, de desembre 20, 2022

UNA “APAGADA” INFORMATIVA BEN FRUCTÍFERA PEL PERSONAL INTERÍ

La nostra darrera publicació en aquest blog va ser el passat 2 de novembre. Pot semblar molt de temps perquè des de CCOO ens vam proposar mantenir informada la plantilla de manera permanent. La veritat, però, és que durant un temps, el millor per tots i per totes ha estat que haguem guardat un prudent silenci. 

La nostra publicació del 2 de novembre desgranava les bases d’estabilització, recent acordades, amb força detall. Aquesta notícia, esperada per molta gent, va aixecar, però, molta polseguera. Tant el govern municipal com PGT van manifestar la seva disconformitat en com s’havia transmès la informació, entenent que podia dificultar  un procés de per si ja prou complex. En realitat, el que va encendre les alarmes, creiem que no era tant la nostra informació, sinó la publicació reactiva per part d’un altre sindicat,  d’un document de treball que en cap cas havia de sortir de les taules de negociació. CCOO es va manifestar crítica amb aquesta actuació perquè entenem que entre donar una notícia (per molt detallada que sigui) i filtrar un document de treball hi ha molta diferència i pensàvem que també seria entès d’aquesta manera pels nostres interlocutors del govern, cosa que no va ser així i malauradament se’ns va posar a tots en el mateix sac.

En aquestes darreres setmanes, la publicació de la "Resolución de la Secretaría de Estado de Función Pública sobre las orientaciones referidas a la ejecución de los procesos de estabilización de empleo temporal derivados de la ley 20/2021, de 28 de diciembre" ha vingut a complicar encara més la cosa. Aquestes orientacions, que no són d’aplicació a l’administració local, han dificultat d’allò més les negociacions de bases de processos d’estabilització arreu, suposant una regressió en l’obtenció de resultats en les meses de negociació en les que CCOO està intentant aconseguir les millors condicions pel personal interí que ha d’afrontar aquests processos. En realitat aquestes orientacions han esdevingut un recurs pels ajuntaments poc convençuts per atiar la por a les impugnacions, malgrat això suposés que els i les aspirants a consolidar el lloc no poguessin, entre d’altres coses, obtenir més puntuació pel fet d’haver treballat en el mateix ajuntament convocant.

L’ajuntament  de Premià de Mar no ha estat una excepció i ha estat permeable a aquesta visió, fent trontollar l’acord obtingut el 28 d’octubre passat que va suposar l’aprovació d’unes bases que afavoreixen exponencialment les oportunitats del personal interí que actualment treballa a l’ajuntament.

Celebrem que finalment el govern municipal hagi aprovat en la passada Junta de Govern Local les bases acordades amb els sindicats i hagi protegit d’aquesta manera l’eficàcia dels acords i de la negociació col·lectiva per damunt de qualsevol altra consideració. Aquesta és, doncs, la raó per la qual hem tingut la necessitat del silenci informatiu: assegurar aquest acord, deixar maniobrar al govern i evitar el conflicte. Hi ha vegades que cal sacrificar la informació, allunyar-se del soroll i treballar  per obtenir resultats positius i aquest ha estat un exemple.

CCOO NO ES POT PRONUNCIAR SOBRE LES XIFRES DEL PRESSUPOST 2023, VEU POSITIVA LA PROPOSTA DE PLANTILLA I XOCA FRONTALMENT AMB EL GOVERN EN LA RELACIÓ DE LLOCS DE TREBALL

Tot i la incertesa sobre l’esdevenidor en matèria de pressupostos municipals en un any 2023 electoral, el govern municipal ja ha facilitat als sindicats part de la informació necessària perquè aquests puguin prendre un posicionament.

PRESSUPOST 2023

Pel que fa a Capítol 1, normalment CCOO, que fa la ponència de l’informe que posteriorment es debat en el Comitè Unitari de Personal, demana que se li faciliti tota la documentació. Això vol dir que necessitem, no només veure el capítol 1 de l’ajuntament sinó tot el pressupost en el seu conjunt, especialment el capítol 2 que és el que recull les contractacions externes. També ens interessa  el pressupost consolidat, amb informació sobre l’empresa municipal Primilia Serveis SL perquè entenem que ens cal analitzar les dades amb la perspectiva suficient. Per aquest motiu hem demanat a l’ajuntament que es faciliti als sindicats la mateixa informació que rebran els grups municipals prèviament al debat plenari que ha de tractar aquest tema. De moment el govern ens ha manifestat que no disposa encara d’aquesta informació.

PLANTILLA 2023

Un altre tema que l’ajuntament debat amb els sindicats és la plantilla municipal. En la Mesa General de Negociació els sindicats han valorat positivament el fet que l’ajuntament s’esforci en explorar totes les possibilitats legals per augmentar la plantilla. En aquesta ocasió, la legislació pot obrir noves possibilitats de flexibilització de la taxa de reposició i permetre la creació d’ocupació. La taxa de reposició és un autèntic problema per les administracions per quant no poden generar nova ocupació mentre augmenten els serveis públics en base a les actuacions proactives dels consistoris i les exigències socials d’una major prestació de serveis. La conseqüència de tot això és l’augment de la temporalitat en base a la contractació per programes i plans d’ocupació, l’externalització i, en el pitjor dels casos, la privatització de serveis, cosa que suposa, en definitiva, una transferència de recursos públics al sector privat i al lucre. En aquest punt, però, planeja com sempre la necessitat de posar negre sobre blanc allò que és de domini públic però que sembla que no es vulgui reconèixer: els departaments estan col·lapsats, hi ha una infradotació evident de personal en totes les àrees (especialment personal administratiu), tal i com reflectia l’estudi que va fer fa uns anys CCOO. Posteriorment a aquest estudi, l’ajuntament va encarregar a la Diputació un altre sobre el mateix tema que va ser interromput per la pandèmia però que finalment s’ha lliurat a la Corporació sense que aquesta, per raons que  els sindicats desconeixem encara, l'hagi fet públic i només se’ns ha facilitat un tràmit d’audiència”.

RELACIÓ DE LLOCS DE TREBALL

La Relació de Llocs de Treball és el document amb el que CCOO ens hem mostrat més crític. Hi ha diversos motius per aquesta posició contrària. En primer lloc, no només es manté i s’augmenta el sistema de lliure designació per a gran part de la cadena de comandament, sinó que ara, l’impacte de l’arbitrarietat en el sistema de selecció corresponent pot ser molt superior en barrar-se els llocs de Cap de Servei a A1/A2 i per tant augmentar el marge de discrecionalitat del govern.

CCOO ja vam fer una proposta d’eliminació de les lliures designacions limitant-les al lloc de Cap d’Àrea i Gerència. Pensem que és en aquest nivell on resideix el caràcter estratègic per l’organització i no pas en comandaments més operatius com els Caps de Servei i Caps de Departament. La lliure designació en aquests nivells inferiors només fomenta el clientelisme i no facilita la consolidació professional dels seus ocupants, ja que, com ha quedat demostrat diverses vegades, les raons de nomenament i cessament no són transparents i es vinculen a fets deslligats d’una avaluació objectiva del rendiment d’aquest personal. Creiem que a aquestes alçades és vergonyós que el govern pretengui seguir amb el seu particular “dret de cuixa” per evitar i en algun cas, subvertir, processos selectius i objectius.

Un altra raó per la qual CCOO es mostra molt crítica amb la RLLT és l’absència d’un organigrama. No es poden analitzar els llocs de treball i la seva existència lògica si no som capaços d’enquadrar-los en una organització. Aquesta organització es va fer explícita el 2017 abans de la Valoració dels Llocs de Treball (es va aprovar en el Ple Municipal) però cinc anys després sense cap actualització, ja ha quedat desdibuixada i el govern ha estat incapaç de posar-la al dia. Lluny de negar la potestat d’autoorganització de l’ajuntament (frase que s’invoca fins a l'extenuació per les alcaldies d’aquest país per blindar decisions), des de CCOO exigim que l’ajuntament s’organitzi d’una vegada per totes. Aquest deure incomplert suggereix l’existència d’interessos inconfessables que romanen emparats per una organització sovint il·lògica dels recursos humans. Aquest fet explica que es mantinguin llocs de treball obsolets, d’un gran cost econòmic únicament per satisfer situacions personals.

Una altra de les raons de la nostra oposició frontal és la inexistència d’una codificació dels llocs. En la confusió, és evident que l’ajuntament augmenta la seva discrecionalitat i el seu marge de maniobra, però això no sempre obeeix a interessos legítims. Mentre que no se’ns demostri el contrari l’ajuntament ha usat i abusat de l’arbitrarietat (ens remetem al comentari anterior sobre lliures designacions), de manera que els marges de discrecionalitat per l’ajuntament  s’han de reduir a la mínima expressió si volem assegurar l'objectivitat.

Per finalitzar, en la darrera Mesa General de Negociació, CCOO va demanar una actualització de la Valoració dels Llocs de Treball l’any 2023 per entendre que l’actual que es va fer el 2017 ha quedat endarrerida i no és un instrument vàlid, ara per ara, per la prestació eficient del servei públic (per posar un exemple, les referències externes dels llocs de treball daten del 2012).

Seguirem informant de l’evolució d’aquests temes tan transcendents per la plantilla de treballadors i treballadores.


APROVAR UN REGLAMENT DE TELETREBALL I CAURE EN EL CAOS

CCOO vam ser l’únic sindicat que va participar en les comissions de treball del Reglament de Teletreball i el va acordar posteriorment. Volíem, d’aquesta manera, evidenciar la nostra determinació per dotar d’un marc regulador fiable les diverses normatives aplicades en situació d’excepcionalitat arran de la pandèmia de la COVID19. 

Naturalment, i sempre ho hem dit, no és el reglament que més ens agrada. Fins i tot vam voler presentar esmenes una vegada treballat per corregir determinats aspectes, cosa que no va ser possible per l’actitud del govern que va entendre validat el treball de la comissió, obviant que posteriorment calia obrir un procés de negociació (aquesta ha estat la causa per la qual posteriorment CCOO ha reconsiderat la seva participació en més comissions de treball).

Doncs bé, allò que CCOO ja va qüestionar, a la pràctica ha acabat per portar problemes, fonamentalment perquè l’ajuntament no estava preparat per aplicar-ho el primer dia en el que el reglament fos executiu (no tenia preparades les dotacions de recursos necessàries per facilitar el teletreball ni els procediments per fer efectives les sol·licituds per part dels treballadors i treballadores). Això, juntament amb el fet que no es va preveure cap disposició transitòria que permetés la implantació progressiva, ha generat dificultats importants en la seva aplicació. 

Tant és així, que PGT ha hagut d’organitzar aquest últims mesos les accions formatives exigides als nou sol·licitants perquè la gent que hi tenia interès no podia materialitzar el seu expedient de sol·licitud per manca de requisits que eren atribuïbles al propi ajuntament. Tampoc els caps de servei han rebut ni la formació necessària ni estan fent aplicar el reglament al seu personal que teletreballa, en tant que aquest, en molts casos ni tan sols ha formulat sol·licitud mentre segueix fent treball a distància, probablement perquè ningú no ha pres cartes en l’assumpte i no se’ls ha informat correctament. CCOO vam demanar al Comitè Unitari que sol·licités informació a l’ajuntament sobre aquest tema, i malgrat no disposem de tota la necessària, si que se’ns ha comunicat que hi ha seixanta-tres persones de plantilla fent teletreball. En quina situació i sota quina regulació s’està fent aquest teletreball? Com sempre passa quan s’improvisa, immediatament surten els greuges. Gent que manté el teletreball fora de normativa i gent que vol fer teletreball i se li nega perquè no disposa d’uns requisits que no s’exigeixen als que ja estan teletreballant. CCOO va demanar que acabés aquest greuge i s’autoritzés el teletreball sense l’exigència dels requisits formatius al personal que ho ha sol·licitat i que s’informés al que ja l’està efectuant de la necessitat que regularitzi la seva situació.

Recentment  PGT va adreçar un correu en el que marca una data per fer-ho, però amb un to de recomanació, cosa que posa de manifest la poca convicció amb la que s'està aplicant el reglament.