CONSTITUCIÓ MESA
SECTORIAL COMISSIÓ D’IGUALTAT
A
proposta de la presidència del Comitè Unitari de Personal es va aprovar
per unanimitat la creació de la
sectorial “Comissió d’Igualtat” que ha de servir per abordar el treball sobre
el Pla d’Igualtat que s’ha de gestar durant el 2020 per tal que aquest guanyi
efectivitat a partir de l’any 2021.
Aquesta
sectorial de la Comissió d’Igualtat neix amb el propòsit d’incorporar al debat,
no només agents polítics i sindicals, sinó tots aquells i aquelles
professionals que poden aportar coneixement en l’elaboració, aprovació i
seguiment d’un nou Pla d’Igualtat per l’Ajuntament de Premià de Mar que sigui
útil per assolir finalment l’objectiu de la igualtat d’oportunitats entre dones
i homes en l’àmbit laboral en el cas de la nostra corporació.
POSICIONAMENT UGT
SERVEIS EXTRAORDINARIS POLICIA LOCAL
El sindicat
UGT va fer arribar a la resta de sindicats el resultat d’una assemblea
convocada a la Policia Local per tractar temes retributius vinculats a les
condicions de jornada. Segons l’acta corresponent els assistents a l’assemblea
van decidir no fer serveis extraordinaris fins que no hi hagués un acord
satisfactori, bàsicament referit al reconeixement de la nocturnitat.
Des de CCOO
vam manifestar que la convocatòria de l’assemblea no havia respectat les
formalitats que se segueixen en aquests casos de tractar-ho prèviament en el
Comitè Unitari de Personal, cosa que va admetre el mateix sindicat d’UGT.
Cal recordar
com ha estat fins ara el procés d’aquesta reivindicació:
1. El
sindicat UGT va presentar al Comitè Unitari de Personal el 6 de maig de 2019
una proposta de millora retributiva de condicions de jornada, si bé per part del
mateix sindicat d’UGT al Comitè Unitari ja es venia plantejant des del mes de
gener.
2. Arran
d’aquesta proposta el Comitè Unitari va debatre i per part de la resta de
sindicats es van presentar esmenes a la proposta per tal que el sindicat
proposant les transaccions i refés el document. Les esmenes per part de CCOO
van consistir en introduir una revisió dels imports i un sistema de progressió
segons el qual el preu per dia augmentés en funció del nombre dels dies
setmanal en que tenien lloc aquestes
situacions. Des de CCOO no havíem portat amb anterioritat aquest tema a debat
perquè enteníem que obria la negociació de l’Acord de Matèries Comunes i això
requeria no només el consens de tots els sindicats sinó també l’existència
d’oportunitat per fer-ho ja que també cal modificar l’Acord en altres aspectes
importants.
3. El
document amb el text refós el van tornar a portar els delegats d’UGT per ser
aprovat al Comitè Unitari de Personal el 02-10-2019 (sis mesos després de la
primera presentació). El 13 de novembre de 2019 el Comitè encara estava
deliberant sobre la proposta.
4. Finalment
s’introdueix aquest tema a la Mesa General en la sessió del 27-11-2019 i no com
una proposta d’acord sinó com un document
a estudiar per l’ajuntament. En el debat es fa referència exclusiva a la
nocturnitat sense tenir com a referència les altres modalitats de jornada.
5. El mes
següent, l’11 de desembre de 2019 UGT demana com està el tema i la cap de RRHH
exposa que ha fet una comparativa que treu com a conclusió que la policia
local, al marge del complement de nocturnitat està retributivament per sobre de
la mitjana del grups de municipis de referència. Sempre el debat gira al
voltant de la nocturnitat, no de les altres condicions de jornada.
6. En la
sessió del 22 de gener, l’ajuntament va insistir en els seus arguments de veure
la retribució de la policia local com un conjunt i CCOO va introduir el tema de
la resta del personal que també està afectat per condicions de jornada i que no
està apareixent en el debat (consultar l’acta). En aquella mateixa sessió les
dues parts es comprometen a establir un calendari per tractar la modificació de
les condicions de jornada (s’entén que partint de la base del document que UGT
va fer arribar el dia 27-11-2019 al govern previ consens amb la resta de
sindicats).
Conclusions
i posicionament de CCOO:
1.
El nostre posicionament és respectar els acords adoptats fins ara, per tant ,
dissenyar a partir de la proposta presentada el 27-11-2019 a la Mesa General,
consensuada per tots els sindicats, un calendari d’actuacions d’acord amb el
que es va acordar per aquest òrgan negociador el passat mes de gener.
2.
La prioritat en el tractament d’aquesta qüestió en la Mesa General s’ha de
decidir de comú acord entre totes les parts. Per CCOO el prioritari és abordar
l’organització i el col·lapse que es viu en molts departaments que està
afectant la salut de treballadors i treballadores que en pateixen les
conseqüències. En aquest sentit hem denunciat reiteradament la manca de
personal, la fragilitat de l’estructura massa depenent de persones del Pla
d’Ocupació, i uns circuïts administratius i uns sistemes de treball i de
relació entre departaments que condueixen a la ineficàcia i a la disminució de
la qualitat en el servei públic.
3.
També estem compromesos, lògicament, en la recuperació progressiva del poder
adquisitiu per exemple proposant i negociant un nou sistema de productivitat a
la qual des de CCOO també convidem a treballar a UGT i a la CGT i que afecten
no només un sector sinó també a la resta de col·lectius.
4.
Estem d’acord amb la determinació de no fer hores extres però no com un mètode
de millora retributiva de la nocturnitat, sinó com una decisió de tota la
plantilla i no només de la policia local com a denúncia de la situació exposada
en el punt 2. Segons el protocol d’hores extraordinàries aprovat pel mateix
ajuntament les hores extres tenen un caràcter excepcional. L’ajuntament, però,
n’està fent un recurs sistemàtic davant l’evidència de la manca de plantilla,
de la mateixa manera que abusa dels plans d’ocupació, quan el que hauria de fer
és organitzar bé els recursos de que disposa i renunciar a oferir serveis que
no té la capacitat de prestar a la població i que augmenten la pressió sobre el
treballador/a fins a fer-la insuportable o bé utilitzar mètodes d’organització
paral·lels que desafien la lògica competencial sustentant parcialment, com és
el cas la prestació d’aquests serveis extraordinaris, sobre la voluntarietat de
la plantilla.
4.
CCOO estarem sempre en la defensa dels interessos generals dels treballadors i
treballadores de l’ajuntament amb independència del departament on prestin els
serveis, així doncs, atendrem i fomentarem aquelles reivindicacions que
responguin a un criteri de justícia i de reparació. Per nosaltres és
indestriable el tractament de TOTES les condicions de jornada afavorint
principalment la revisió d’aquelles que tenen un caràcter més transversal.
A
la Mesa General de Negociació des de CCOO vam proposar (i es va assumir) que
per a l’establiment de les prioritats en la negociació i s’atenguin en primer
lloc aquelles propostes que ja s’han formulat per escrit des del Comitè Unitari
de Personal com és el cas de la proposta de millora retributiva per condicions
de jornada. Així doncs, confiem que aquest tema sigui abordat de manera
imminent, bàsicament perquè l’ajuntament té una proposta sobre la taula des del
27 de novembre de 2019 sobre la qual esperem contrapropostes.
PROPOSTA SINDICAL
MODIFICACIÓ D’ORGANIGRAMA: TÈCNIC/A DE SALUT PÚBLICA, TÈCNIC/A ENCARREGAT/DA DE
BRIGADA i CAPATÀS DE BRIGADA DE JARDINERIA
Els
sindicats hem posat sobre la taula la situació de les fitxes de lloc de treball
de Tècnic/a de Salut Pública i de Tècnic/a encarregat/da de la brigada d’obres
per tal que l’ajuntament reflexioni sobre la necessitat de procedir a
modificacions de l’organigrama atès que les seves tasques actuals, tal i com ja
s’ha constatat a la Comissió de Garanties no tenen una identificació lògica amb
el lloc que ocupen en l’organització. Cal recordar en aquest sentit que la
organització és una atribució exclusiva del govern municipal no sotmesa a
negociació.
També es va recordar la proposta efectuada en
sessions anteriors sobre la conveniència de crear un lloc de capatàs a la
brigada de jardineria.
SEGUIMENT
DADES D’ABSENTISME: GUIA DE CONTROL DE L’ABSENTISME
A petició de
l’ajuntament es va incorporar aquesta informació a l’ordre del dia de la mesa
per fer saber que s’ha editat una guia per part de la Diputació de Barcelona
que faran arribar als sindicats i que serem convocats a una primera trobada per
parlar-ne. Actualment els índexs d’absentisme al nostre ajuntament es mantenen
en un percentatge raonable, tot i així, a partir de la complementació al 100%
de les situacions de baixa govern i sindicats ens vam emplaçar a treballar en
un pla de reducció de l’absentisme, ja que així ho establia la mateixa norma
que permetia la complementació.
SEGUIMENT
PRODUCTIVITAT 2020
L’ajuntament
informa que es tancarà el càlcul aquesta setmana i que es preveu el seu
abonament en les condicions ordinàries el proper mes de març. També que en
endavant intentarà ajustar-se a l’articulat de l’Acord de Matèries Comunes
quant a procediment i terminis.
PROPOSTA PLA DE
COMUNICACIÓ INTERNA
L’ajuntament
informa que s’està treballant en un pla conjunt de comunicació entre el
departament de comunicació i Recursos Humans elaborant una metodologia que es
nodrirà inicialment d’una enquesta per saber l’opinió de la plantilla. Una
vegada es reculli la informació es posarà en coneixement dels sindicats.
TRASLLAT A CA L’ESCODA
Es preveu un
trasllat gradual dels serveis. En primer lloc es farà el trasllat la primera
setmana de març dels serveis d’Informàtica i Serveis Territorials. Es
treballarà i supervisarà en el Consell de Coordinació el calendari real del
trasllat pel qual s’han contractat els serveis d’una empresa especialitzada.
PRESSUPOST 2020
Des de CCOO hem preguntat a l’Alcalde com estan
les negociacions del pressupost 2020, qüestió a la que contesta que no hi ha
cap novetat i que continuen havent dificultats.
Cal recordar que estem en pressupostos
prorrogats des de 2018 i des de CCOO observem amb gran preocupació els efectes
negatius que la manca d’entesa política pot comportar sobre els drets dels treballadors i treballadores,
al marge de les dificultats operatives del dia a dia.
AUGMENT DEL 2% DE LES
RETRIBUCIONS PEL 2020
També hem preguntat sobre l’aplicació del 2%
d’augment de les retribucions al personal municipal. Se’ns assegura que s’està
treballant perquè l’augment es vegi reflectit en la nòmina del mes de març, si
bé no descarten que es produeixi a l’abril, això si, amb caràcter retroactiu a
1 de gener.
Tot plegat és conseqüència de les modificacions
pressupostàries que cal efectuar en no disposar d’un pressupost per aquest 2020
i haver de treballar amb el prorrogat.
Tots aquells acords sobre actualitzacions
retributives ja pactats amb l’ajuntament estaran subordinats temporalment a
aquestes modificacions pressupostàries.
ABSORCIÓ PRODUCTIVITAT
“ASSOLIMENT ALTRES TASQUES”
Per tercera vegada els sindicats hem portat a la
Mesa General de Negociació l’incompliment per part de l’ajuntament dels acords
del mes d’octubre de 2017 sobre absorció de determinades productivitats que
s’estan abonant sota el concepte “assoliment altres tasques” i que manté el
pagament de quantitats arbitràries que ja han d’estar integrades en els
respectius complements específics. També hem denunciat que el decret nòmina que
se’ns ha fet arribar del darrer mes de gener encara genera més confusió i no
permet discriminar les causes que donen lloc a la percepció d’aquests
complements.